Op onze webcam bij het Julianaplein is goed te zien dat de eerste verbindingsboog, voor verkeer vanaf Hoogezand naar Assen, al flink opschiet. Deze week storten we een deel van het dek. We maken hierbij gebruik van een ‘rijdende tafel’, om sneller te kunnen werken.
Het dek is de betonnen bovenzijde van de verbindingsboog. We kunnen het dek gaan bouwen nadat aan beide zijden de wanden zijn geplaatst. Het dek rust namelijk op de beide wanden. Om het dek te kunnen bouwen, moeten we eerst tussen de wanden een stellage opbouwen, ook wel een tafel genoemd. Dat is een ondersteuningsconstructie voor de bekisting. Bij het Julianaplein maken we gebruik van een tafel die verrijdbaar is. Daardoor hoeven we niet steeds de tafel op te bouwen en weer af te breken. Dat kost per keer een dag of vijf. Met de rijdende tafel kunnen we de verbindingsbogen dus sneller bouwen.
Hoe werkt de rijdende tafel?
1. We zetten de tafel eerst op de juiste plek neer. Dit is millimeterwerk!
2. Als de tafel helemaal goed staat, kunnen we hier bovenop het ijzer gaan vlechten.
3. Is het ijzervlechtwerk klaar, dan gaan we het beton storten. Daarna moet het beton goed uitharden.
4. Is het beton hard, dan laten we de rijdende tafel een klein stukje zakken. Met een kraan kunnen we de tafel vervolgens onder het verse beton wegtrekken.
5. Vervolgens rijden we de tafel naar de plek waar het nieuwe dek moet komen en kunnen we weer beginnen met ijzervlechten.
Webcam
Volg de bouw van de verbindingsbogen op het Julianaplein via onze webcam.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Vooralsnog heeft dit geen effect op de planning van de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen.
Via de webcams is de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid vanuit de luie stoel te volgen. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn gaan we twee webcams dit jaar nog uitschakelen.
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.