Op onze webcam bij het Julianaplein is goed te zien dat de eerste verbindingsboog, voor verkeer vanaf Hoogezand naar Assen, al flink opschiet. Deze week storten we een deel van het dek. We maken hierbij gebruik van een ‘rijdende tafel’, om sneller te kunnen werken.
Het dek is de betonnen bovenzijde van de verbindingsboog. We kunnen het dek gaan bouwen nadat aan beide zijden de wanden zijn geplaatst. Het dek rust namelijk op de beide wanden. Om het dek te kunnen bouwen, moeten we eerst tussen de wanden een stellage opbouwen, ook wel een tafel genoemd. Dat is een ondersteuningsconstructie voor de bekisting. Bij het Julianaplein maken we gebruik van een tafel die verrijdbaar is. Daardoor hoeven we niet steeds de tafel op te bouwen en weer af te breken. Dat kost per keer een dag of vijf. Met de rijdende tafel kunnen we de verbindingsbogen dus sneller bouwen.
Hoe werkt de rijdende tafel?
1. We zetten de tafel eerst op de juiste plek neer. Dit is millimeterwerk!
![20230224 Julianaplein rijdende tafel2 - foto CHP](/publish/pages/7563/220px/20230224_julianaplein_rijdende_tafel2_foto_chp_.jpg)
2. Als de tafel helemaal goed staat, kunnen we hier bovenop het ijzer gaan vlechten.
![20230308 Julianaplein betonvlechters - foto CHP](/publish/pages/7563/220px/20230308_julianaplein_betonvlechters_foto_chp.jpg)
3. Is het ijzervlechtwerk klaar, dan gaan we het beton storten. Daarna moet het beton goed uitharden.
![230127 Raymond Bos - Noordelijkfotobureau.nl Beeldnummer 03593](/publish/pages/7563/220px/230127_raymond_bos_noordelijkfotobureau-nl_beeldnummer_03593_1.jpg)
4. Is het beton hard, dan laten we de rijdende tafel een klein stukje zakken. Met een kraan kunnen we de tafel vervolgens onder het verse beton wegtrekken.
![20230224 Julianaplein rijdende tafel - foto CHP](/publish/pages/7563/220px/20230224_julianaplein_rijdende_tafel_foto_chp.jpg)
5. Vervolgens rijden we de tafel naar de plek waar het nieuwe dek moet komen en kunnen we weer beginnen met ijzervlechten.
Webcam
Volg de bouw van de verbindingsbogen op het Julianaplein via onze webcam.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De tijdelijke verbinding over het spoor vanaf de Meeuwerderweg tot aan de Hereweg gaat op dinsdagavond 2 juli (20.00 uur) dicht. Hierdoor kunnen we sneller beginnen met de sloop ervan.
Fietsers kunnen vanaf vandaag weer gebruik maken van de onderdoorgang van de ringweg bij roeivereniging Gyas. Ook het fietspad langs de westzijde van het Noord-Willemskanaal is weer helemaal open. De afsluiting heeft langer geduurd dan voorzien.
De onderdoorgang van de zuidelijke ringweg bij de Verlengde Lodewijkstraat gaat op maandagochtend 1 juli (07.00 uur) dicht voor alle verkeer. Dit is nodig vanwege de sloop van de oude ringweg.