canvas-9_Danwanden gaan precies door de 'brievenbus' heen

Damwanden intrillen onder de ringweg? Hoe dan?



Wanneer de zomervakantie begint, gaan de werklieden van Combinatie Herepoort juist hard aan de slag om damwanden in te trillen onder de zuidelijke ringweg. Hiervoor wordt de ringweg vijf weken gestremd voor het verkeer vanaf Julianaplein naar het Europaplein. In de andere richting zijn twee versmalde rijstroken beschikbaar. Hoe gaat dat intrillen van de damwanden in zijn werk? We laten het hieronder in vier foto's zien. Deze foto's zijn door Bouwfotografe.nl gemaakt in het hemelvaartweekend, toen we alvast de damwanden onder het spoor hebben ingetrild.

8_Damwanden worden door de 'brievenbus' aangebracht.
1. Op de weg staan de heimachines. Tussen de rijbanen wordt een sleuf gemaakt. Hierin wordt de damwand gezet.
9_Danwanden gaan precies door de 'brievenbus' heen
2. De damwanden worden door de sleuf heen de grond ingetrild.
10_Onder het viaduct komen de damwanden via de 'brievenbus'naar beneden om de grond in te gaan
3. Onder de weg verdwijnen de damwanden diep in de grond. Bij de viaducten, zoals hier, is dat goed te zien.
11_Damwanden vormen de 'muur' voor de toekomstige verdiepte ligging.
4. De damwanden komen direct naast elkaar en vormen zo een ondergrondse 'muur'. Dit wordt de rand van de bouwkuip waarin de verdiepte weg wordt gebouwd.

Hinder

Het intrillen van de damwanden gaat overlast opleveren voor de omgeving. Omwonenden moeten rekening houden met geluidsoverlast en trillingen. Er wordt in principe alleen overdag gewerkt, van 7.00 tot 19.00 uur, maar bij tegenvallers is er een uitloop mogelijk tot uiterlijk 23.00 uur. Om de overlast te beperken, brengen we de damwanden in met een speciaal hoogfrequent trilblok, dat voor minder trillingen en geluid zorgt.






Lees ook: