In de toekomst gaat de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg onder het Oude Winschoterdiep door. Het kanaal blijft bestaan, maar op de plek van de ringweg is het water minder dan een meter diep.
Het Oude Winschoterdiep is, zoals de naam al verraadt, een oud gedeelte van het kanaal tussen Groningen en Winschoten. Tot in de jaren vijftig eindigde het kanaal in Groningen in de Oosterhaven. Bij de reconstructie van het kanaal (1954-1956) is het deel in de stad Groningen verlegd naar het oosten. Het kanaal eindigt nu in de handelshavens, in het verlengde van het Van Starkenborghkanaal. De oude westelijke tak heet sindsdien Oude Winschoterdiep.
Niet bevaarbaar
Het Oude Winschoterdiep is al tientallen jaren niet meer bevaarbaar, door de twee vaste, lage bruggen over het kanaal, ter hoogte van de Meeuwerderbaan. De meest noordelijke brug blijft behouden. Dat betekent dat het kanaal onbevaarbaar blijft. Wat wel verandert: nu gaat de zuidelijke ringweg nog over het kanaal heen, straks gaat de ringweg onder het kanaal door.
Verdiepte ligging
De zuidelijke ringweg wordt voor een deel verdiept aangelegd. Autoverkeer vanaf het Julianaplein rijdt straks onder de Hereweg door de verdiepte ligging in. Ruim een kilometer verderop komt de ringweg weer omhoog. Daarbij gaat de ringweg nog net onder het Oude Winschoterdiep door. Vlak daarna komt de ringweg weer bovengronds. Het kanaal blijft dus behouden, maar op de plek van de ringweg is het minder dan een meter diep. Hoe meer naar het oosten, hoe ondieper het kanaal wordt.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Vooralsnog heeft dit geen effect op de planning van de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen.
Via de webcams is de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid vanuit de luie stoel te volgen. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn gaan we twee webcams dit jaar nog uitschakelen.
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.