De zuidelijke ringweg van Groningen ligt straks over een afstand van ruim een kilometer enkele meters verdiept. De ringweg gaat bijvoorbeeld onder de Hereweg en onder het spoor door, maar ook onder het Oude Winschoterdiep. Daarmee ontstaat het eerste aquaduct van Groningen. Eerlijk is eerlijk: het water in het kanaal is op de plek van de ringweg straks niet diep, gemiddeld een halve meter.
Het Oude Winschoterdiep is, zoals de naam al verraadt, een stukje van het oorspronkelijke kanaal tussen Groningen en Winschoten. Het eeuwenoude kanaal is in de jaren 50 van de vorige eeuw bij de stad Groningen een stukje naar het oosten opgeschoven. Het nieuwe gedeelte sluit aan op het Van Starkenborghkanaal, bij de handelshavens. Het oude deel, waar we het nu over hebben, is sindsdien niet meer geschikt voor scheepvaart. Hier liggen lage, vaste bruggen overheen.
Kano
Vanaf het Julianaplein gezien gaat het autoverkeer straks bij de Hereweg de grond in, om vlak voor het Europaplein weer boven te komen. De ringweg past nog net onder het Oude Winschoterdiep door. Daarna moet de weg snel weer stijgen, zodat de auto’s over de Europaweg heen kunnen. Daarom kan het water in het Oude Winschoterdiep niet zo diep zijn. Op de plek van de ringweg staat in het kanaal straks gemiddeld ongeveer een halve meter water. Richting het oosten wordt het water steeds ondieper. Je kunt er dus straks niet met een boot doorheen varen, hooguit met een kano, net als nu. De vaste brug in het verlengde van de Meeuwerderbaan blijft liggen.
Aquaduct
Dankzij het aquaduct blijft het kanaal behouden voor de afvoer van water uit de stad, wat nodig is bij hevige neerslag. Ook is het vanuit de Oosterpoortwijk en De Meeuwen visueel aantrekkelijker dat het kanaal doorloopt. En natuurlijk blijft zo een stukje geschiedenis zichtbaar.

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.