Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. In het begin van de jaren ’70 kwamen veel buurtbewoners in protest over de bereikbaarheid van de straat. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in met het verzoek om een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct aan te leggen.
Het was niet veilig voor schoolkinderen om over te steken, vonden de bewoners. Hoewel ze een stukje verderop bij het Winschoterdiep wel onder het viaduct door konden lopen of fietsen, staken de kinderen toch het drukke viaduct over. Ook de vele oudere bewoners moesten wel 20 minuten omlopen om bij de winkels aan de Meeuwerderweg te komen. Ze eisten een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct van de H.L. Wichersstraat naar de Meeuwerderweg. Uiteindelijk kregen ze geen tunnel van de gemeente maar een zebrapad over de op- en afritten. De buurtbewoners bleven hameren op een tunneltje, maar de gemeente deelde mee dat een onderdoorgang definitief van de baan was.
De Linie
Begin deze eeuw kwamen de kaarten anders te liggen. Achter de H.L. Wichersstraat werd de wijk De Linie gebouwd en het stadion van FC Groningen verhuisde van de Oosterparkwijk naar het Europapark. Om de toegang van dit nieuwe stadsdeel voor fietsers en voetgangers te verbeteren kwam het idee voor een tunneltje weer ter sprake. Het was toen al duidelijk dat het tunneltje maar tijdelijk zou zijn in verband met de plannen voor de nieuwbouw van de zuidelijke ringweg.
Ontwerp
Voor het ontwerp werd de Duitse architect Thomas Müller benaderd. Hij kreeg de opdracht een prettige en veilige tunnel te ontwerpen. Deze architect werkte gelijktijdig aan het ontwerp van appartementencomplex De Frontier (2010). Thomas Müller zou later ook The Markethotel aan de Grote Markt ontwerpen (2021). Het fietstunneltje kreeg een opvallende goudkleurige wandbekleding, waaraan het zijn bijnaam zou ontlenen: het ‘gouden tunneltje’. Of had de bijnaam misschien ook te maken met de kosten? De tijdelijke tunnel kostte zo’n 1 miljoen euro.
In 2009 werd de tunnel gebouwd, in het verlengde van de Meeuwerderweg. Voor de tunnel moest een deel van de Onderhoudswinkel wijken. De onderhoudswinkel, onder het viaduct, was op initiatief van de gemeente in 1991 opgezet om verloedering van de wijk tegen te gaan. Bewoners van de Oosterpoort konden hier dichtbij en relatief goedkoop materieel huren om hun woning te renoveren. Door de komst van het tunneltje werd de winkel in tweeën gesplitst. Ook een klein stukje van popbunker Het Viadukt werd opgeofferd voor de tunnel. Uiteindelijk werd de tunnel op 9 november 2009 geopend door wethouder Frank de Vries en de Duitse architect Thomas Müller.
Hergebruik
Op 26 maart 2018 ging de fietstunnel definitief dicht. Dit was nodig vanwege de werkzaamheden aan de nieuwe zuidelijke ringweg. In totaal heeft het tunneltje dus ruim acht jaar dienst gedaan.
De PvdA vond destijds dat de karakteristieke gouden platen hergebruikt moesten worden. De gemeente heeft onderzocht of dat mogelijk was. Er is nog even sprake van geweest dat de platen in het informatiecentrum van Aanpak Ring Zuid verwerkt zouden worden. Wethouder Paul de Rook van D66 liet in april 2018 weten dat het hergebruik van de goudkleurige platen geen optie was. “De gouden platen zitten dusdanig vast aan het beton dat ze niet losgemaakt kunnen worden zonder beschadigd te worden. Er is daarom dus geen mogelijkheid voor hergebruik”, aldus de wethouder.
Zuiderplantsoen
Van 18 november tot 20 december dit jaar ligt er op de plek van het voormalige gouden tunneltje een tijdelijk fietspad. Dit fietspad gaat daarna weer dicht zodat het Zuiderplantsoen verder definitief aangelegd kan worden. In het nieuwe Zuiderplantsoen komt er weer een fietsverbinding tussen de Meeuwerderweg en de H.L. Wichersstraat. Dit keer niet van goud.
Bronnen: Nieuwsblad van het Noorden, RTV Noord
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Onze fotograaf Raymond Bos is op pad geweest en heeft foto's gemaakt van de werkzaamheden bij de Hereweg en de Máximaweg. De planning is dat de Hereweg en de Máximaweg op 20 december opengaan.
Na op zijn zachtst gezegd een roerige week in Groningen met veel overlast voor de reizigers, rijden er weer treinen tussen Groningen en Groningen Europapark. De eerste trein van NS ging om 16.19 uur over het herstelde spoor. Arriva start in verband met hun processen zaterdag 30 november de dienstregeling weer op.
Maandag 2 december 7:00 uur tot vrijdag 6 december 17:00 uur sluiten we de Expositielaan deels af. Hier gaan we bezig met het aanplanten van bomen en struiken. Vrijdag 29 november zou het fietspad dat onder het Vrijheidsplein door loopt open gaan. Door het slechte weer van de afgelopen week stellen we dit met minimaal een week uit.