Slimme vraag: waarom zit er zo’n scherpe bocht in de nieuwe afrit 36a ‘het hoefijzer’?
Morgen (donderdag 16 december) nemen we de nieuwe afrit 36a in gebruik. Dat is weer een belangrijke mijlpaal voor het project Aanpak Ring Zuid. Deze nieuwe afrit is voor verkeer vanaf het Julianaplein richting Corpus den Hoorn en Martini Ziekenhuis. Vanwege de scherpe bocht heeft deze nieuwe afrit al de bijnaam ‘het hoefijzer’ gekregen. Maar waarom is deze bocht zo scherp?
De nieuwe afrit vervangt de bestaande afrit, die vanaf morgen dicht gaat. De nieuwe afrit heeft een andere vorm en ligt op een andere plek dan de oude afrit. De oude afrit begon ter hoogte van het Gasuniegebouw (zie afbeelding hieronder).

Nieuwe afrit 36a opgeschoven
In de uiteindelijke situatie verandert de aansluiting van de westelijke ringweg op de zuidelijke ringweg. Het verkeer richting Hoogkerk/Drachten gaat dan niet meer langs de dubbele rotonde, maar voegt veel eerder in op de ringweg, al ter hoogte van het gebouw van de Gasunie (zie de afbeelding hieronder). Dat heeft gevolgen voor de huidige afrit 36a. Deze moest worden verlegd, omdat er niet genoeg ruimte is. Het zou ook niet veilig zijn als de afrit en de nieuwe aansluiting van de westelijke ringweg zo dicht bij elkaar zouden liggen.
De nieuwe afrit 36a is opgeschoven tot voorbij de dubbele rotonde. Ook hier is weinig ruimte. Hier liggen de voetbalvelden van Velocitas 1897 en ook de toerit vanaf de dubbele rotonde naar Hoogkerk/Drachten. De afrit was alleen in te passen met een zeer scherpe bocht. Dat is bijzonder, maar ook op andere plekken in Nederland is zo’n soort afrit te vinden.

Haaientanden
De bocht in de nieuwe afrit 36a is erg krap, zelfs krapper dan veel automobilisten en chauffeurs zullen verwachten. De bocht kan alleen veilig genomen worden als het verkeer sterk afremt. Vlak voor de bocht komen er daarom haaientanden op de weg. De automobilist die de eerste keer komt aanrijden, zal daardoor afremmen, en dat is precies de bedoeling. Op lage snelheid is de bocht door zowel auto’s als vrachtwagens ruim genoeg.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.