20211205 LR - header Aanleg nieuwe afrit 36a (hoefijzer), aanbrengen paver barrier - Beeldnummer - 338-14 - foto Raymond Bos

Slimme vraag: waarom zit er zo’n scherpe bocht in de nieuwe afrit 36a ‘het hoefijzer’?

John15 december 2021West


Morgen (donderdag 16 december) nemen we de nieuwe afrit 36a in gebruik. Dat is weer een belangrijke mijlpaal voor het project Aanpak Ring Zuid. Deze nieuwe afrit is voor verkeer vanaf het Julianaplein richting Corpus den Hoorn en Martini Ziekenhuis. Vanwege de scherpe bocht heeft deze nieuwe afrit al de bijnaam ‘het hoefijzer’ gekregen. Maar waarom is deze bocht zo scherp?

De nieuwe afrit vervangt de bestaande afrit, die vanaf morgen dicht gaat. De nieuwe afrit heeft een andere vorm en ligt op een andere plek dan de oude afrit. De oude afrit begon ter hoogte van het Gasuniegebouw (zie afbeelding hieronder).

20211214 kaartje oude afrit 36a ingetekend
De bestaande situatie. In het blauw de oude afrit 36a, die donderdag 16 december dicht gaat.

Nieuwe afrit 36a opgeschoven

In de uiteindelijke situatie verandert de aansluiting van de westelijke ringweg op de zuidelijke ringweg. Het verkeer richting Hoogkerk/Drachten gaat dan niet meer langs de dubbele rotonde, maar voegt veel eerder in op de ringweg, al ter hoogte van het gebouw van de Gasunie (zie de afbeelding hieronder). Dat heeft gevolgen voor de huidige afrit 36a. Deze moest worden verlegd, omdat er niet genoeg ruimte is. Het zou ook niet veilig zijn als de afrit en de nieuwe aansluiting van de westelijke ringweg zo dicht bij elkaar zouden liggen.

De nieuwe afrit 36a is opgeschoven tot voorbij de dubbele rotonde. Ook hier is weinig ruimte. Hier liggen de voetbalvelden van Velocitas 1897 en ook de toerit vanaf de dubbele rotonde naar Hoogkerk/Drachten. De afrit was alleen in te passen met een zeer scherpe bocht. Dat is bijzonder, maar ook op andere plekken in Nederland is zo’n soort afrit te vinden.

20211214 plattegrond nieuwe afrit 36a en aansluiting ring west ingetrekend - LF Ring Zuid 1790x842 HR 50%
De toekomstige situatie, met de nieuwe, directe aansluiting van de westelijke ringweg (bruin) en de nieuwe afrit 36a (blauw). De directe aansluiting op de ringweg is nog niet klaar.

Haaientanden

De bocht in de nieuwe afrit 36a is erg krap, zelfs krapper dan veel automobilisten en chauffeurs zullen verwachten. De bocht kan alleen veilig genomen worden als het verkeer sterk afremt. Vlak voor de bocht komen er daarom haaientanden op de weg. De automobilist die de eerste keer komt aanrijden, zal daardoor afremmen, en dat is precies de bedoeling. Op lage snelheid is de bocht door zowel auto’s als vrachtwagens ruim genoeg.






Lees ook: