Slimme vraag: waarom wordt er zo vaak zand verschoven bij het Julianaplein?
Een dagelijkse kijker van onze webcams viel het op dat er op het voormalige Julianaplein steeds maar gesleept wordt met bulten zand. Zo ligt er een bult zand, zo is deze weer weg. Het lijken wel spelende kinderen op het strand, schrijft hij. Waarvoor is het voortdurend verschuiven van het zand nodig?
“Ik begrijp dat het voor een webcamkijker zo lijkt”, zegt Jappie Bosma van Combinatie Herepoort. “Op het Julianaplein zijn we bezig met het verbeteren van het draagvlak van de bodem. Hier lag klei en leem, maar die ondergrond is niet stevig genoeg voor het nieuwe Julianaplein. Daarom halen we de klei en het leem weg en vervangen dit door zand. We brengen lagen aan van 50 centimeter, die we verdichten. Daarna brengen we de volgende laag aan.”
Parkeren
Soms ook moet er zand tijdelijk worden geparkeerd. “Het zand dat we uitgraven, is vaak nog goed te gebruiken, maar hebben we niet altijd direct nodig. Bijvoorbeeld het zand dat we in het voortraject hebben gestort in de voormalige Julianavijver. We storten het dan tijdelijk op een plek waar we niet bezig zijn. Of we voeren het af naar een zanddepot. Daarna brengen we hier nieuw zand aan. Als de ondergrond stevig genoeg is, kunnen we beginnen met de bouw van het nieuwe Julianaplein.”
Kijk hieronder via de webcam mee naar de werkzaamheden op het Julianaplein.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.