Slimme vraag: waarom is er een rijstrook vervallen vanaf de oostelijke ringweg richting Hoogezand?
Bij knooppunt Euvelgunne is de aansluiting met de zuidelijke ringweg opnieuw ingericht. Het autoverkeer dat vanaf de zuidelijke ringweg richting Hoogezand gaat, voegt nu met twee rijstroken op de A7 in. In het verleden had deze aansluiting één rijstrook. De extra rijstrook is ten koste gegaan van de aansluiting vanaf de oostelijke ringweg (N46). Voor dit autoverkeer is er nu nog één rijstrook over. Waarom is dit gedaan?

De belangrijkste reden voor deze aanpassing is de verwachte hoeveelheid verkeer. Tussen knooppunt Euvelgunne en Westerbroek is ruimte voor drie rijstroken. De verwachting is dat er in de toekomst meer verkeer via de zuidelijke ringweg op dit stuk weg terecht komt. Voor deze grote hoeveelheid verkeer zijn twee rijstroken nodig. Voor het verkeer vanaf de oostelijke ringweg (N46) is één rijstrook voldoende.
Aan de nieuwe situatie zit nog wel een minpuntje. Het verkeer dat vanaf de oostelijke ringweg (N46) komt, moet vanaf de plek waarop de wegen samenkomen, twee rijstroken opschuiven om in de rechterbaan te komen. Vooral voor het vrachtverkeer is dit even goed opletten.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.