Slimme vraag: Waarom is er plotseling een hekwerk onder het viaduct over de Van Ketwich Verschuurlaan?
Het viaduct over de Van Ketwich Verschuurlaan is sinds dit weekend weer open voor verkeer na werkzaamheden aan het viaduct en de A28. De afgelopen tijd kreeg het viaduct een upgrade, en dat heeft te maken met de nieuwe aanrijdbeveiliging. Heb je het nieuwe metalen hekwerk onder het viaduct al gezien? Maar waarom is er na zoveel jaar ineens zo’n hekwerk nodig? We zochten het voor je uit!
Simpel gezegd: het viaduct was niet meer veilig genoeg vergeleken met de huidige regels. Dus onderzochten we wat er nodig was om het veiliger te maken. Er is besloten om een speciaal hekwerk te plaatsen dat de kracht van een botsing kan tegenhouden. Dit wordt ook wel een aanrijdbeveiliging genoemd. Nu voldoet het viaduct wel aan de nieuwe regels en is het veiliger voor iedereen.
Om het volledige antwoord helder te krijgen spraken we met werkvoorbereider Jeffrey Klok van Combinatie Herepoort. Hij legt haarfijn uit waarom na zoveel jaren een aanrijdbeveiliging nodig was en hoe dat bepaald is.
Maar eerst, wat is een aanrijdbeveiliging?
Je vraagt je misschien af wat een aanrijdbeveiliging nou eigenlijk is. Een aanrijdbeveiliging is een belangrijk systeem dat wordt gebruikt om het viaduct en de weggebruikers te beschermen tegen aanrijdingen met voertuigen. Dit wordt ook wel een 'botsvriendelijke constructie' genoemd. Het doel is om schade aan zowel voertuigen als het viaduct te verminderen door de energie die vrijkomt bij een botsing op te vangen, de kracht van de impact te vertragen en deze kracht te verdelen over een groter gebied. Ook zorgt zo'n systeem ervoor dat weggebruikers op hun eigen wegvak blijven en niet van de weg raken.
Het viaduct van vroeger tot nu
Het viaduct over de Van Ketwich Verschuurlaan staat al sinds de jaren zestig. ‘Even voor het idee: er reden toen zelfs nog paard en wagen over de weg. Je kunt je dus voorstellen dat het viaduct toen gebouwd is volgens andere regels dan dat we nu gebruiken. Er was veel minder verkeer op de weg’, legt Jeffrey uit.
Vanaf de jaren zestig begon het autoverkeer gestaag toe te nemen omdat auto’s steeds betaalbaarder werden. In Nederland gelden voortdurend veranderende regels en normen voor viaducten en hun weerstand tegen aanrijdingen. Deze passen zich aan de veranderende situatie aan. ‘Nu, na meer dan zestig jaar, zijn de regels strenger en is er veel meer verkeer. Dan kijken we hoe we het bestaande viaduct kunnen aanpassen zodat het aan de nieuwe regels voldoet.’
Vorige zomer werd er onder het viaduct gerenoveerd, is het beton schoongemaakt en is er een nieuwe beschermlaag aangebracht. Deze zomer is de nieuwe aanrijdbeveiliging geplaatst. Een ‘olifantenhekwerk’ van metalen balken die aan elkaar zijn verbonden waardoor het een goede bescherming geeft. De naam komt van het vergelijkbare hekwerk in een dierentuin die olifanten op afstand houdt en ze beschermt. Een sterk staaltje hekwerk!
De aanpassing was nodig om voldoende weerstand te bieden bij een aanrijding. ‘Stel dat er een vrachtwagen met 50 km/u tegen een van de pilaren aanrijdt, dan wil je weten hoeveel belasting een pilaar moet kunnen dragen. Met het olifantenhekwerk hebben we vijf pilaren aan elkaar gekoppeld, waardoor je nu als het ware tegen vijf pilaren botst. Daardoor is het viaduct voldoende bestand tegen een aanrijding.’ In totaal zijn er twintig pilaren in sets van vier aan elkaar gekoppeld. Botsingen kunnen we niet voorkomen, maar zo wordt de schade wel beperkt.
Hoe wordt het type aanrijdbeveiliging bepaald?
Er zijn verschillende soorten aanrijdbeveiligingen zoals bijvoorbeeld hekwerken, bermpaaltjes, en betonblokken. Elk heeft zo zijn eigen functie en afhankelijk van de situatie wordt bepaald welke het meest effectief is. Bij het viaduct over de Van Ketwich Verschuurlaan zijn er verschillende ontwerpen gemaakt die getoetst zijn op basis van veiligheid, haalbaarheid, kosten en efficiëntie.
Elk viaduct is anders, het is echt maatwerk. ‘Zo verschilt de wapening en constructie van dit viaduct bijvoorbeeld met het viaduct over de Van Iddekingeweg. En dat levert andere ontwerpen op. Bij de Van Iddekingeweg is er bijvoorbeeld gekozen om de pilaren te verdikken van zestig naar negentig centimeter. Hier bij de Van Ketwich Verschuurlaan was hier niet voldoende ruimte voor en leek dit ontwerp het meest passend. Het is makkelijk plaatsbaar en effectief.’
Het werk is nog niet helemaal af
De onderdoorgang op de Van Ketwich Verschuurlaan is weer open en het autoverkeer op de A28 kan weer over het viaduct rijden. Maar, houd er rekening mee dat de oprit en afrit nu dicht zijn. Eind augustus moeten alle werkzaamheden op de A28 klaar zijn.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De Kerstmarkt aan de Papiermolenlaan op 20 december was zeer geslaagd. Hiermee vierden we de heropening van de Hereweg en de ingebruikname van de Máximaweg. Een impressie van onze fotograaf Jeroen van Kooten.
Projectbureau Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort zijn gesloten vanaf maandag 23 december 2024 tot maandag 6 januari 2025.
De werkzaamheden aan de Helperzoom duren langer dan gepland. Hierdoor blijft de Helperzoom afgesloten voor alle verkeer tot en met 3 februari 2025. Het tijdelijke fietspad tussen de Waterloolaan en DUO blijft eveneens langer open, tot dezelfde datum.