Slimme vraag: waarom komen er haaientanden op de afrit bij Corpus den Hoorn?
Nu het Paviljoen Ring Zuid weer open is, komen veel belangstellenden even een kijkje nemen bij de prachtige maquette van het project. Een van de meest gestelde vragen bij de maquette gaat over haaientanden die zijn ingetekend op de toekomstige afrit bij de wijk Corpus den Hoorn. Waarom staan die daar?
Het gaat om de afrit voor verkeer vanaf het Julianaplein dat bijvoorbeeld naar het Martini Ziekenhuis rijdt. De afrit ligt straks voorbij de Laan Corpus den Hoorn. Het verkeer gaat op de afrit met een scherpe bocht naar rechts om op de rotonde bij het Stadspark uit te komen. Dat de haaientanden op de maquette voor verbazing zorgen, is wel te begrijpen. Ze staan op een punt waar je als automobilist geen voorrang hoeft te geven. Je kunt als automobilist hier alleen rechtsaf.
Ontwerp
Het ontwerp voor deze afrit heeft te maken met de aansluiting van de westelijke ringweg op de zuidelijke ringweg, even verderop. Vanwege de veiligheid is het vak waarin het verkeer invoegt op de zuidelijke ringweg (A7/N7) hier straks zo lang dat de afslag naar Corpus den Hoorn moest opschuiven. Het verkeer richting Corpus den Hoorn/Stadspark wordt daarom via een lus van de A7/N7 afgeleid.

Vanwege de beschikbare ruimte kan hier niet een afrit worden aangelegd die met een wijde boog naar de rotonde loopt. Dat is bijvoorbeeld wel gedaan bij de oostelijke ringweg, richting de Driebondsweg. Hier kan dat niet, want we moeten rekening houden met de voetbalvelden van Velocitas 1897 en de oprit richting Drachten. Er is dus een scherpere bocht nodig.
Volgens de richtlijnen voor wegontwerpen mag op een afrit van een auto(snel)weg niet zo’n scherpe bocht worden gemaakt, omdat weggebruikers dat niet verwachten. Daarom eindigt de afrit op de plek waar de haaientanden staan. De haaientanden geven aan: de afrit eindigt hier, je komt nu op een gemeentelijke weg. Daarop kun je scherpere bochten verwachten dan op een auto(snel)weg. Het verkeer moet bij de haaientanden dus sterk afremmen of zelfs stoppen om veilig de bocht naar rechts te kunnen maken.

Kom ook eens langs in ons Paviljoen Ring Zuid aan de Muntinglaan 2. Behalve de maquette is er ook op andere manieren informatie te vinden over het project Aanpak Ring Zuid. Onze werkstudenten hebben op veel vragen een antwoord. Bekijk ook onze Paviljoentuin, met voorbeelden van de materialen die we toepassen. Kijk hier naar de actuele openingstijden.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.