Slimme vraag: waarom kan de Esperantotunnel nog niet open?
Op 3 april 2020 gaat de spoorwegovergang bij de Esperantostraat om veiligheidsredenen voorgoed dicht. Doordat hier een vierde spoor wordt aangelegd, gaan er meer treinen rijden. Fietsers, auto’s en bussen kunnen vanaf 3 april gebruik maken van de Helperzoomtunnel (zie onderaan een video met de voortgang van de bouw hiervan). Op de plek van de spoorwegovergang komt in de toekomst een fiets- en voetgangerstunnel. De planning is dat deze in 2025 open gaat. Waarom niet direct al? De tunnel ligt er toch al?
Het klopt dat de betonnen tunnelbak voor de fietstunnel al in 2017 is geplaatst. Dat is te zien op de volgende foto.
Zoals je op de foto hierboven ook kunt zien, ligt deze tunnelbak aan de zuidkant van de Esperantokruising. Na het plaatsen van de tunnelbak hebben we tegen de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze loopt deels over de plek heen waar de tunnel komt.
De fietstunnel kunnen we dus pas afbouwen wanneer de tijdelijke noordbaan buiten gebruik wordt gesteld en is afgebroken. Dat gebeurt nadat het autoverkeer door de verdiepte ligging kan rijden. De planning is dat de verdiepte ligging in de zomer van 2024 open gaat voor verkeer. Fietsers en voetgangers kunnen tot de fietstunnel opengaat het spoor passeren via het viaduct over de Hereweg, de fietstunnel bij station Europapark of de nieuwe Helperzoomtunnel.
Het plan voor de fietstunnel is ontstaan toen duidelijk werd dat de Helperzoomtunnel, het alternatief voor de spoorwegovergang, in het verlengde van de Helper Brink zou komen. De gemeente heeft toen de wens geuit om op de plek van de spoorwegkruising een tunnel voor fietsers en voetgangers aan te leggen. Voor deze extra tunnel was in eerste instantie geen budget. Daarom is de Esperantotunnel benoemd als een van de drie extra wensen (‘optimalisaties’). Bij de aanbesteding in 2016 heeft Combinatie Herepoort aangeboden om de drie extra wensen binnen het beschikbare budget te realiseren. De fiets- en voetgangerstunnel is daarom definitief aan het project toegevoegd.
Op pad met Cees
In de video hieronder zie je onze steward Cees Heuvingh bij de Esperantokruising. Hij neemt hierin ook een kijkje bij de bouw van de Helperzoomtunnel.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Sinds 4 april is de spoorwegovergang bij de Esperantokruising afgesloten. Hierdoor zijn twee ‘nieuwe’ kruisingen ontstaan, die anders werken dan weggebruikers voorheen gewend waren. Een aantal van deze weggebruikers vraagt zich af waarom de voorsorteerstroken aan de kant van de Esperantostraat zijn weggehaald. Het antwoord op deze vraag heeft te maken met snelheidszones en met het vervallen van de spoorwegovergang.
Vanochtend is in het zuiden van de stad Groningen de Helperzoomtunnel opengesteld voor verkeer. De nieuwe tunnel verbindt Helpman/Coendersborg met het Europapark, aan de andere kant van het spoor. De Helperzoomtunnel is de eerste grote mijlpaal van het project Aanpak Ring Zuid. De tunnel is bedoeld voor auto’s, fietsers, voetgangers, bussen en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweerwagens. Vrachtverkeer mag niet door de tunnel.