Slimme vraag: waarom duren de aanvullende bodemonderzoeken bij de Helperzoomtunnel zo lang?
De aanvullende bodemonderzoeken voor de Helperzoomtunnel zijn bijna afgerond. Het inschuiven van deze tunnel onder het spoor moest in het Hemelvaartweekend op het laatste moment worden afgeblazen omdat de bodem zich anders gedroeg dan verwacht. Waarom heeft het bodemonderzoek zo lang geduurd?
“We hebben allerlei aanvullende grondonderzoeken gedaan en laten doen”, vertelt Durk Boonstra, Clustermanager van Combinatie Herepoort. “Op de bouwplaats zijn aanvullende sonderingen en boringen gedaan, grondmonsters genomen en zeefproeven, verdichtingsproeven en plaatdrukproeven gedaan. En in het laboratorium is de potklei en het zand onderzocht. Vooral het beproeven van de potklei duurde lang. Er zijn verschillende proeven op de potklei uitgevoerd, waarvan een aantal wel drie weken in beslag namen. En omdat de potklei niet overal even sterk is, moesten er flink wat monsters worden onderzocht. Dus dat duurde allemaal heel lang. Wij hadden ook graag gezien dat dit sneller kon.”
Inmiddels zijn de bodemonderzoeken zo goed als klaar. “Nu ligt er een enorme brij aan gegevens, die geanalyseerd moet worden. Op basis van de uitkomsten van het laboratoriumonderzoek gaan we het ontwerp finetunen.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.