Bij de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg komt heel wat grond vrij. Zoals nu bij het afgraven van de verdiepte ligging. Wat gebeurt er met die grond?
Uitgangspunt bij Aanpak Ring Zuid is om de vrijgekomen grond zo veel mogelijk te hergebruiken. Op sommige plekken moeten we grond afgraven, bijvoorbeeld bij de verdiepte ligging. Op andere plekken moeten we juist extra grond aanleggen, zoals bij nieuwe op- en afritten. Hergebruik is goedkoper en het scheelt heel wat transportkilometers.
Als er grond vrijkomt, bijvoorbeeld uit de verdiepte ligging, wordt er gekeken waar op dat moment grond nodig is binnen het project. De grond kunnen we bijvoorbeeld gebruiken voor het verbreden van de ringweg en voor de bouw van nieuwe op- en afritten. Ook kunnen we afgegraven grond gebruiken voor het dempen van een deel van de skivijver bij de Europaweg. Deze vijver wordt wat smaller gemaakt, omdat hier een nieuwe afrit wordt gebouwd. Verder kunnen we de grond tijdelijk gebruiken als ‘voorbelasting’. Dat is een laag extra grond die we aanbrengen bij nieuwe wegen en op- en afritten om het inklinken van de ondergrond te versnellen.
Gronddepots
Afgegraven grond waar niet direct een nieuwe bestemming voor is, kunnen we tijdelijk opslaan. Daarvoor hebben we drie ‘gronddepots’. Aan de westzijde van ons project bij het Van der Valk-hotel in Hoogkerk, aan de zuidzijde bij de Duinkerkenstraat en aan de oostzijde bij de Kieler Bocht (bedrijventerrein Eemspoort).
Milieutechnisch onderzoek
Voordat grond mag worden verplaatst, moet het worden onderzocht. Zo wordt eerst een milieutechnisch onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de grond. Hierbij wordt ook gemeten hoeveel PFAS er in de grond zit. PFAS is een verzamelnaam voor chemische stoffen die van nature niet in het milieu voorkomen. Grond waarin PFAS voorkomt, mag niet naar een plek worden gebracht waar minder PFAS in de bodem zit. Grond met te veel PFAS mag niet worden hergebruikt. Deze grond voeren we af naar een erkende verwerker.
Weegbrug
Als de grond in orde is, wordt deze met grote graafmachines in vrachtwagens geschept. Is de vrachtwagen volgeladen, dan wordt op een weegbrug de precieze hoeveelheid grond gewogen. De chauffeur kan het gewicht via een app op zijn telefoon aflezen en doorgeven. Zo weten we precies hoeveel grond er van de ene naar de andere plek gaat en welke grond in we in de gronddepots hebben opgeslagen.
90 procent
Ongeveer 90 procent van de grond die vrijkomt, kunnen we binnen het project Aanpak Ring Zuid hergebruiken. Een klein deel van de grond is niet te gebruiken. Bijvoorbeeld de verontreinigde grond. Daarnaast is er grond, zoals klei en leem, die civieltechnisch gezien te ‘slecht’ is voor het project. Deze grond wordt buiten het project hergebruikt.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De Esperantotunnel maakt straks deel uit van het Zuiderplantsoen. Via deze tunnel kunnen voetgangers en fietsers van het ene naar het andere deel van het park komen. De tunnelbak is in 2017 onder het spoor geplaatst en dicht gemaakt. Nu zijn we hard aan het werk om de Esperantotunnel af te maken. Onze fotograaf Raymond Bos heeft de werkzaamheden vastgelegd.
Van vrijdag 25 oktober 20:00 uur tot maandag 28 oktober 6:00 uur sluiten we de toerit naar de verdiepte ligging vanaf de Europaweg af. Dit is nodig voor een veilige afsluiting van de A28 verderop richting Assen.
In de weekenden van 25-28 oktober en 15-18 november en in de nachten van 28-31 oktober en 18-21 november voeren we werkzaamheden uit langs de A28 ter hoogte van – en langs oprit 39 Groningen-Zuid. Deze werkzaamheden zijn noodzakelijk voor het plaatsen van groenschermen. Om de veiligheid te waarborgen, worden delen van de A28 in deze periodes tijdelijk afgesloten.