We geven toe: het is een gek gezicht. Op diverse plekken waar zand is gestort voor de zuidelijke ringweg, steekt iets van kunststof uit. Het is geen vervuiling en ook geen kunst, maar verticale drainage.
Als ondergrond voor nieuwe op- en afritten van de zuidelijke ringweg brengen we op verschillende plekken zand aan. Nu doen we dat bijvoorbeeld bij de Brailleweg, de Laan Corpus den Hoorn en bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond.
We brengen het zand laag voor laag aan. Het zand wordt een stuk hoger dan uiteindelijk nodig is. Door het gewicht van deze ‘voorbelasting’ zal de grond sneller inklinken (‘zetten’). De voorbelasting kan wel tot vier meter boven de ringweg uitkomen. Vaak zetten we er grote witte zandzakken op (‘big bags’) om het zand bij elkaar te houden.

In de onderste lagen van de zandbult brengen we grote stukken kunststof aan. Dat is verticale drainage. Het zorgt ervoor dat het grondwater gemakkelijker kan wegstromen. Hierdoor kan de ondergrond sneller inklinken.

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.