Op de foto’s van de bouwkuip van de verdiepte ligging zijn brede horizontaal liggende buizen te zien. Wat zijn dat voor buizen en waar zijn ze voor?
Deze stalen buizen noemen we stempels. Samen vormen ze een stempelraam.
We bouwen de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg in een bouwkuip. Daarvoor brengen we eerst damwandplanken in de grond aan. Deze vormen een stevige wand om de plek heen waar we gaan werken. Als de wand op een bepaalde plek helemaal dicht is, kunnen we gaan graven.
Het stempelraam zorgt er voor dat de damwanden tijdens het uitgraven niet naar binnen worden gedrukt. Ook brengen we ankers aan. Deze zijn te vergelijken met de scheerlijnen van een tent. Ook de ankers zorgen ervoor dat de damwandplanken op hun plek blijven. De stempels blijven zitten tot we beton hebben gestort. Zodra de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig en worden ze weggehaald. Daarna kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
Voortgang van de werkzaamheden in bouwkuip verdiepte ligging in beeld
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?