Slimme vraag: is de bouwkuip voor de verdiepte ligging ook zonder ´stempels´ veilig?
Afgelopen week is het water uit de bouwkuip van de verdiepte ligging ter hoogte van de H.L. Wichersstraat gepompt. We krijgen vragen waarom niet overal ‘stempels’ zijn toegepast. Is de bouwkuip ook veilig zonder deze stempels? Het antwoord is ja. Door ankers en een betonnen stempelvloer te gebruiken, is de bouwkuip op deze plekken net zo stabiel als mét stempels.
Een bouwkuip is een tijdelijke constructie om veilig en beheerst te kunnen bouwen. In het project Aanpak Ring Zuid mag de opdrachtnemer (Combinatie Herepoort) volgens het contract zelf bepalen welke constructie ze gebruikt voor de bouwkuip waarin de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg wordt gebouwd. Uiteraard moet de constructie wel veilig zijn. Dat toetst de opdrachtgever (projectorganisatie Aanpak Ring Zuid).
Stabiele bouwkuip
Combinatie Herepoort heeft ervoor gekozen om de bouwkuip uit te voeren met stalen damwanden, ankers, stempels en betonnen stempelvloeren. De damwanden van de bouwkuip keren grond en grondwater. Ankers en stempels hebben dezelfde functie: ze houden de damwanden op hun plek. Ankers worden diagonaal in de grond aangebracht. Ze nemen de horizontale krachten op die op de damwand werken en voorkomen zo het vervormen van de damwand.
Stempels zijn stalen buizen die in rijen naast elkaar in de bouwkuip worden aangebracht. Ook deze buizen nemen de horizontale krachten op tussen de beide damwanden.
De betonnen stempelvloeren ten slotte hebben dezelfde functie als de stalen stempels en dragen bovendien bij aan de stabiliteit van de gehele bouwkuip. Afhankelijk van de diepte van de bouwkuip worden meerdere (stempel)voorzieningen toegepast.
Verdiepte ligging bouwen
Combinatie Herepoort bouwt de verdiepte ligging op twee manieren. Het deel ten westen van het spoor wordt ´droog´ gebouwd, het deel aan de oostzijde ´nat'. Bij het droog bouwen past Combinatie Herepoort ankers, stempels en een betonnen stempelvloer toe, zoals te zien is op de foto hierboven bij de Kempkensberg.
Bij het natte bouwen (met onderwaterbeton) was het aanvankelijk de bedoeling ook overal stempels te gebruiken. Gaandeweg het proces heeft de opdrachtnemer om bouwlogistieke redenen op bepaalde plekken deze bouwwijze aangepast. Op die plekken zijn geen stempels gebruikt, maar ankers. Dat geeft dezelfde stabiliteit van de damwanden, maar biedt de bouwers meer bewegingsvrijheid. De opdrachtgever heeft deze aanpassing goedgekeurd, omdat de stabiliteit van de damwanden ook hierbij gegarandeerd is. Bij de waterkelder wordt nog wel gebruik gemaakt van stempels, aangezien de bouwkuip hier circa 5 meter dieper is. In deze waterkelder, die onder het wegdek ligt, wordt straks de neerslag opgevangen.
De bouwkuip voor de verdiepte ligging is dus veilig, ook al zijn niet overal stempels toegepast.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
Voortgang van de werkzaamheden in bouwkuip verdiepte ligging in beeld
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?