In de week van Hemelvaart hebben we het spoordek voor de verdiepte ligging op zijn plek gereden. Over dit spoordek rijdt in de toekomst de trein over de verdiept liggende ringweg heen. Veel mensen zijn benieuwd hoe we hier nu mee verder gaan. Wat staat er de komende tijd rond deze plek te gebeuren?
Onder het spoordek
Onder het spoordek gaan we nog even niet aan de gang, want eerst moeten allerlei andere werkzaamheden aan weerszijden uitgevoerd worden. De werkzaamheden onder het dek beginnen te zijner tijd met het afgraven van de grond, zodat we de vloer kunnen gaan maken en daarna de wanden. Over die vloer rijdt straks het autoverkeer onder het spoordek door. Tijdens de werkzaamheden blijft het dek op de Tubexpalen staan, waarop het na het inrijden is geplaatst. Uiteindelijk wordt de functie van de Tubexpalen overgenomen door de betonwanden.
Voorbouwlocatie
De plek waar het spoordek is gebouwd, tussen de ringweg en appartementencomplex De Frontier, moet worden opgeruimd. Daarna kunnen we hier de bouwkuip voor de verdiepte ligging verder uitgraven. Om het spoordek van ruim 5 miljoen kilo te kunnen dragen, is er een betonnen werkvloer gebouwd. Die moet nu verwijderd worden. Dit gebeurt in de eerste twee weken van juni.
Verlengde Lodewijkstraat
Het spoordek is een deel van het middelste deksel dat over de zuidelijke ringweg komt te liggen. Ten oosten van het spoordek, dus aan de zijde van de Verlengde Lodewijkstraat, komt er nog een stukje deksel bij. Dat gebeurt over ongeveer anderhalf jaar. Tot die tijd is de Verlengde Lodewijkstraat versmald. Dat vraagt een aanpassing van de inrichting van de weg, die veel wordt gebruikt door voetgangers, fietsers, auto’s en bussen. De versmalde weg kan pas open als de inrichting ervan aan de eisen van de verkeersveiligheid voldoet. Houd deze website in de gaten voor nieuws hierover.
Helperzoom
De Helperzoom, aan de westzijde van het spoor, is afgelopen week weer opengegaan. Dat was iets eerder dan gepland. De huidige Helperzoom is een tijdelijke weg die ongeveer een jaar in gebruik is. Ook aan deze zijde van het spoor is er nog een ‘gat’ tussen het spoordek en de weg. Dit deel van het dek moet nog gebouwd worden.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
Voortgang van de werkzaamheden in bouwkuip verdiepte ligging in beeld
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?