Als verkeerskundige en projectleider bereikbaarheid zorgt Joris samen met zijn team dat Groningen veilig en bereikbaar blijft tijdens verkeersstremmingen. Van de eerste ideeën tot de daadwerkelijke omleidingen: Joris en zijn team zitten er bovenop.
07.30 uur
Het is de eerste dag van een stremming. Er is één rijstrook dicht op de A7 richting het Vrijheidsplein. “Ook al hebben we het goed voorbereid, het is altijd een spannend moment”, vertelt Joris. “Vanuit huis bekijk ik via de webcam hoe het verloopt. De file die we hadden voorspeld, blijkt in de praktijk net zo lang te zijn. Gelukkig verspreidt het verkeer zich in de stad daarna snel en heeft het voor de verdere doorstroom weinig gevolgen.”
08.30 uur
“Ik breng mijn kinderen naar school en fiets door naar het projectbureau aan de Laan Corpus den Hoorn. Daar klap ik mijn laptop open, ik werk wat mailtjes weg en ik bekijk mijn agenda voor de dag. Mijn werk bestaat vaak uit veel verschillende afspraken, dus ik bekijk waar ik allemaal heen moet. Vandaag ga ik onder andere naar Groningen Bereikbaar om de laatste voorbereidingen voor de stremmingen van deze zomer te bespreken.”
09.30 uur
Tijd voor koffie! Joris neemt meteen een bakkie mee voor zijn collega’s. “Het koffierondje is een mooi moment om even bij te praten. Hoe gaat het? Wat doen mijn collega’s vandaag en kan ik ze nog ergens bij helpen?”
10.00 uur
“Het duurt nog even, maar achter de schermen zijn we nu al druk met de voorbereidingen van de werkzaamheden van volgend jaar. Dit is de laatste grote stap in het openen van de zuidelijke ringweg tussen Hoogkerk en Westerbroek.” Tijdens een presentatie aan de stuurgroep laat Joris zijn voorspellingen zien. Zo moet de ringweg tussen het Julianaplein en het Vrijheidsplein vier weken lang dicht. “Verkeersmodellen voorspellen welke omweg reizigers nemen. Je wilt bijvoorbeeld niet dat het te druk wordt op wegen waar een school langs staat of dat het ziekenhuis onbereikbaar is. Misschien is er een extra afrit nodig of kan een verkeersbord weggebruikers stimuleren een andere route te nemen. Kortom: ik ben continu aan het puzzelen.”
11.00 uur
Joris heeft een overleg met het verkeersteam over de stremming die vandaag is gestart. “Ik bespreek met de aannemer, de hulpdiensten, het OV-bureau en andere partijen hoe het vanochtend op de weg is gegaan. Volgen mensen de omleidingsborden goed? Zaten de bussen vol of kunnen we nog een oproep doen om meer mensen in de bus te krijgen?” Deze eerste dag is zonder veel bijzonderheden verlopen, dus er zijn geen acties nodig.
12.30 uur
Tijdens de lunch gaat Joris aan de wandel met zijn collega’s. “We zitten natuurlijk dicht op het project, dus we vinden het altijd leuk om een kijkje bij de bouw te nemen. Onderweg zet ik nog even een scheef markeringspaaltje recht, klets ik bij met mijn collega’s en eet ik een broodje.”
13.00 uur
Joris stapt op de fiets richting Groningen Bereikbaar. “De werkzaamheden van deze zomer staan voor de deur: dat betekent dat de komende acht weken veel omleidingen zijn. We zijn al vanaf februari druk bezig om de puzzel te leggen. Nu is het tijd om de laatste puntjes af te stemmen. We willen zeker weten dat iedereen goed op de hoogte is: van de provincie tot gemeenten en grote organisaties zoals ziekenhuizen. We hebben alles zo goed voorbereid: ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.”
17.00 uur
Na nog een aantal andere overleggen zit de werkdag er bijna op. Joris kletst nog wat met zijn collega’s van Groningen Bereikbaar en gluurt even uit het raam om te zien hoe de avondspits eruitziet. “Groningen Bereikbaar kijkt uit op de Stationsweg, een belangrijke weg in de stad en een goede graadmeter voor de doorstroming van het openbaar vervoer in de spits.” Alles ziet er rustig uit, dus pakt Joris zijn fiets en trapt huiswaarts. “Onderweg bedenk ik me nog eens hoe bijzonder het is dat ik al twaalf jaar onderdeel van dit mooie project ben. Vanaf de eerste schetsen tot aan de laatste steen, ik kan straks zeggen dat ik overal bij ben geweest. Dat is echt uniek.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Na de aanleg van de zuidelijke ringweg eind jaren ’60 raakte de H.L. Wichersstraat geïsoleerd van de rest van de wijk de Oosterpoort. De 400 bewoners van deze straat dienden een verzoekschrift bij het college van B&W in voor een onderdoorgang in het Meeuwerderbaanviaduct.
Onze fotograaf Raymond Bos is op pad geweest en heeft foto's gemaakt van de werkzaamheden bij de Hereweg en de Máximaweg. De planning is dat de Hereweg en de Máximaweg op 20 december opengaan.
Na op zijn zachtst gezegd een roerige week in Groningen met veel overlast voor de reizigers, rijden er weer treinen tussen Groningen en Groningen Europapark. De eerste trein van NS ging om 16.19 uur over het herstelde spoor. Arriva start in verband met hun processen zaterdag 30 november de dienstregeling weer op.