Te land, ter zee en in de lucht. Als lasser werkt Roelof Heeres op de meest gekke plekken in Nederland. Sinds november 2021 werkt hij mee aan de tijdelijke brug bij het Julianaplein over het Noord-Willemskanaal. Een knap staaltje vakwerk op hoog niveau. Wij lopen een dagje met hem mee.
06.00 uur
Het is nog donker als Roelof in Drachten in z'n werkbus stapt. Achterin de bus heeft hij alles wat hij nodig heeft als lasser. "We dragen een beschermende overall, een helm en een laskap. En omdat we op hoogte en op het water werken, dragen we ook nog een valharnas of een zwemvest."
06.45 uur
De koffie staat al klaar als Roelof zich bij de schaftkeet meldt. Deze keet staat op een groot ponton op het water van het Noord-Willemskanaal. "Ook de hijskranen staan op een ponton", wijst Roelof. "De kranen tillen de enorme stalen balken op de juiste plek, waarna wij ze vastlassen aan de poten van de brug. Deze balken vormen de liggers. Hier bovenop komen straks de brugdelen en daar weer bovenop het wegdek. Je kunt je niet voorstellen hoe sterk het geheel moet zijn om dat enorme gewicht te kunnen tillen."
07.00 uur
De werkdag begint en de heren hijsen zich in hun valharnas of zwemvest. "We werken met vier lassers aan de tijdelijke brug. Niet te vergeten de kraanmachinisten. Die samenwerking is echt precisiewerk, want je wilt niet dat een balk scheef komt te liggen. Vandaar dat een maatvoerder alles controleert. Bij groen licht kunnen wij gaan 'bakken'. Vaktaal voor het lassen."
09.30 uur
Koffie. Onder het genot van een bakkie bespreken de heren het project en de vervolgstappen. "Zo'n brug is een levensgroot bouwpakket. Alles moet in de juiste volgorde worden uitgevoerd. Je kunt zo'n balk niet even losmaken en opnieuw vastzetten wanneer je iets bent vergeten."
12.30 uur
Tijd om te lunchen. Na de lunch meldt de uitvoerder van Sterk Metaal zich bij de schaftkeet. Samen met hem bekijken de heren het werk. Ook Marco Prins, uitvoerder bij Combinatie Herepoort komt regelmatig langs om de voortgang te bewonderen. "Laswerk moet aan strenge kwaliteitsnormen voldoen", legt Roelof uit. "Logisch natuurlijk, want hier rijdt straks drie jaar lang dag in dag uit heel wat verkeer overheen. Voordat de tijdelijke brug open gaat, wordt alles nog eens gecontroleerd. Onder andere met een niet-destructief onderzoek om alle lassen te checken."
15.45 uur
Tijd om de boel op te ruimen. Op de achtergrond zijn de contouren van de tijdelijke brug inmiddels duidelijk te zien als Roelof om vier uur in z'n werkbus stapt. "Ik hoop dat ik weer van de partij ben als de brugdelen worden geplaatst. Ook die moeten worden vastgelast. Prachtig werk."
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Vooralsnog heeft dit geen effect op de planning van de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen.
Via de webcams is de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid vanuit de luie stoel te volgen. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn gaan we twee webcams dit jaar nog uitschakelen.
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.