Kraanmachinist en verkeersregelaar Edze van der Laan: "Ik heb een fantastische dubbelrol in dit megaproject"
Vanuit zijn 'bakkie' op zeventig meter hoogte heeft torenkraanmachinist Edze van der Laan een fantastisch uitzicht over Groningen. Op dit moment staat hij echter met beide benen op de grond om de torenkraan bij de Brailleweg met een afstandsbediening te bedienen. Wel zo handig, want zo kan Edze ieder moment bijspringen als verkeersregelaar. Wij lopen een dagje met hem mee.
07.00 uur
Bovenop de torenkraan bij de Brailleweg wappert trots de vlag van Combinatie Herepoort. Na een kop koffie in de keet met de mannen begint Edzes dag met het naar beneden halen van de vlag. "We zijn op dit moment druk bezig met de bouw van de fietstunnel onder de Brailleweg. Zo meteen komt er een vrachtwagen met bewapeningsstaal die ik met de kraan moet lossen. Zoiets is met de hand niet te doen."
09.30 uur
Nadat Edze het bewapeningsstaal op de juiste plaats heeft gezet, staat de koffie klaar. De mannen worden iedere dag getrakteerd op een oer-Hollandse stroopwafel. "We werken met een team met veel verschillende nationaliteiten. Veel collega's hadden nog nooit van een stroopwafel gehoord", lacht Edze. "Ik leer op mijn beurt heel wat woorden uit andere talen. Ik vind het heerlijk, al die verschillende talen. Met elkaar hebben we het ontzettend gezellig op de bouw."
10.00 uur
De afvalcontainer op de bouwplaats zit vol en moet verplaatst worden. Edze tilt het bakbeest met z'n kraan ogenschijnlijk zonder moeite op. "Het lijkt wellicht simpel, maar het is nog best een klusje om zware objecten veilig te verplaatsen. Voordat ik ga tillen, controleer ik alles wel drie keer."
10.30 uur
De uitvoerder vraagt of Edze kan helpen bij het verplaatsen van de bekisting. "Vanmiddag komt de betonauto, die de bekisting vol stort met beton. Voor die tijd moet alles op de juiste plek liggen. Een precisieklusje dus."
12.30 uur
Edze heeft een halfuurtje de tijd voor z'n lunch. De afstandsbediening voor de kraan ruimt hij op, want deze middag helpt hij zijn collega als verkeersregelaar op de Brailleweg. "Ik heb een fantastische dubbelrol in dit megaproject. Mijn collega-verkeersleider en ik hebben aan een half woord genoeg. We zijn net broers, zeg ik wel eens!"
13.15 uur
De eerste betonwagen komt aanrijden. Samen leiden beide verkeersregelaars de chauffeur veilig naar de bouwplaats. "De Brailleweg is een drukke weg", weet Edze. "Zeker wanneer we beton storten is het een logistieke puzzel om alles in goede banen te leiden, zodat automobilisten, fietsers en voetgangers er zo weinig mogelijk hinder van hebben. Af en toe zijn mensen ongeduldig. Dan gebruik ik graag de wijsheid van Ede Staal: 't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of t wer altied wel weer licht."
16.00 uur
De werkdag zit er op. Maar niet voordat Edze de vlag van Combinatie Herepoort weer in de top van z'n torenkraan heeft gehesen. "Wanneer het hijsblok in het puntje hangt en de vlag wappert, zit mijn dag erop."
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Vooralsnog heeft dit geen effect op de planning van de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen.
Via de webcams is de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid vanuit de luie stoel te volgen. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn gaan we twee webcams dit jaar nog uitschakelen.
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.