In de vier jaar dat Tjipke Hoekstra als kraanmachinist betrokken is bij Aanpak Ring Zuid ziet hij iedere dag hoe het meesterplan op papier stapje voor stapje vorm krijgt in de praktijk. Een indrukwekkend project waar Tjipke graag z'n steentje aan bijdraagt. Wij lopen een dagje met hem mee.
06.30 uur
Je hebt vroege vogels en je hebt heel vroege vogels. Nog voor de werkdag om zeven uur officieel begint, is Tjipke al van de partij. “Ik ben graag mooi op tijd zodat ik rustig kan opstarten”, lacht hij. Onderweg naar de schaftkeet inspecteert Tjipke de bouwplaats bij de verdiepte ligging tussen het Europaplein en Julianaplein op zoek naar klusjes. “Ik kan straks wel even beginnen met dat bultje zand daar”, wijst hij.
07.00 uur
Na een kopje koffie start Tjipke zijn mobiele kraan. De naam van z'n werkgever Oosterhof Holman prijkt op de giek van de kraan. "Deze kraan is nog maar een jaar oud", vertelt Tjipke trots. "Op m'n zeventiende ben ik begonnen bij Oosterhof Holman en droomde ik er al van om kraanmachinist te worden. Vijftien jaar geleden kwam die droom uit. Ik geniet iedere dag van mijn baan."
08.15 uur
De zon komt langzaam op als Tjipke de rijplaten schoonmaakt met de bak van z’n kraan. "Ik hou de bouwplaats graag zo netjes mogelijk. Veel schoonmaakwerk kan ik met mijn kraan uitvoeren. Maar ik stap ook regelmatig uit om afval op te ruimen. In een uurtje tijd kun je heel wat rommel opruimen."
09.30 uur
Lassers, vrachtwagenchauffeurs, ijzervlechters; de schaftkeet zit al vol als Tjipke binnenstapt. Hij geniet zichtbaar van de sterke verhalen die worden verteld. "Op vrijdag doen we er altijd nog een schepje bovenop", knipoogt hij.
10.00 uur
Tjipke wordt gevraagd om het materiaal voor de lassers te verhuizen. Moeiteloos tilt hij de aggregaat en lasapparatuur naar de juiste plek. "Ik graaf ook meteen een geul waar de lassers in kunnen staan. Zo kunnen ze hun werk op de juiste hoogte uitvoeren en hoeven ze niet te bukken. Ik weet zelf van vroeger hoe zwaar dit werk is. Op deze manier help ik waar ik kan."
12.30 uur
De lekkere geur van friet is al van ver te ruiken als Tjipke voor de lunch naar de schaftkeet wandelt. Eén van z’n collega's heeft patat en snackjes gehaald. "Dit doen we niet iedere week, hoor", haast hij zich te zeggen. "Maar af en toe hebben we zo'n traktatie op vrijdag wel verdiend."
13.00 uur
Een grote rupskraan heeft ’s ochtends zand en leem afgegraven voor de verdiepte ligging. Tijd om de boel weer netjes te maken. Tjipke legt de rijplaten weer keurig naast elkaar en schept de klei en leem op die tijdens de graafwerkzaamheden is blijven liggen. "Ik ben echt een manusje-van-alles."
16.00 uur
De werkdag zit er op. Zorgvuldig zet Tjipke de mobiele kraan op z'n plek en sluit de deuren van de cabine af. Onderweg naar z'n auto komt hij nog wat afval tegen dat hij uiteraard niet kan laten liggen. "Het kost me geen moeite. Als je alles meteen opruimt, blijft het netjes."
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Vooralsnog heeft dit geen effect op de planning van de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen.
Via de webcams is de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid vanuit de luie stoel te volgen. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn gaan we twee webcams dit jaar nog uitschakelen.
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.