Op dinsdag 11 februari hebben we de vloer van de nieuwe Esperantotunnel gestort. Het betonmengsel dat we hebben gebruikt, bestaat voor een deel uit de restanten van de sloop van het Herewegviaduct.
Duurzaam bouwen
Het gebroken puin van het Herewegviaduct is verwerkt in het nieuwe beton van de vloer. Het toevoegen van 'nieuwe' basisgrondstoffen zoals grind en zand is hiermee sterk afgenomen. Het is een primeur voor Rijkswaterstaat dat vrijgekomen puin (granulaat) voor bijna 100% wordt hergebruikt in een nieuw bouwwerk in hetzelfde project. Het is de ambitie van Rijkswaterstaat om in 2030 het gebruik van basisgrondstoffen met 50% te verminderen. Hiermee wordt een belangrijke stap gezet in circulair bouwen en het verlagen van de CO2-uitstoot.

Hoe zit dat?
Het Herewegviaduct is in de zomer van 2024 gesloopt door Combinatie Herepoort en sloopbedrijf Vlasman. Tijdens de sloop zijn er onderzoeken gedaan naar de materialen die bij de bouw in 1965 gebruikt zijn. Ook is tijdens de sloop het puin van verschillende onderdelen van het viaduct apart opgeslagen. De delen met asbest zijn afgevoerd. Het beste kwaliteit puin is vervolgens kleiner gemaakt, gewassen en gezeefd. In een laboratorium zijn er meerdere proeven gedaan om vast te stellen of het puin ook weer voor 100 jaar toegepast mag worden in de vloer van de Esperantotunnel.

Planning
Dinsdag 11 februari werd circa 300 m3 van dit circulaire betonmengsel gestort in de oostelijke vloer van de Esperantotunnel. Komende maanden werken we verder aan de afbouw van de tunnel en de aansluitingen van de wegen. Eind april is het dan mogelijk om over het “Herewegviaduct” te fietsen of te wandelen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.