In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Het spoor waar de nieuwe fietstunnel onderdoor gaat, bleek te verzakken als gevolg van de bouwwerkzaamheden. Hierop hebben Combinatie Herepoort en ProRail met man en macht gewerkt om het spoor weer stabiel te maken. Binnen een week konden de treinen weer rijden. Deze gebeurtenissen hebben vooralsnog geen effect op de planning van de Esperantotunnel en het Zuiderplantsoen.
Zondagochtend 24 november troffen medewerkers van ProRail sinkholes aan naast het spoor tussen de stations Groningen en Groningen Europapark. Hierop werd het treinverkeer stilgelegd. Voor de zekerheid ging ook de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg dicht, maar die kon na een inspectie aan het begin van de middag weer open.
Lekkage
Uit onderzoek bleek al snel wat de oorzaak van de verzakking bij het spoor was, vertelt clustermanager Jeroen Reessink van Aanpak Ring Zuid. “Naast het spoor werkt Aanpak Ring Zuid aan de bouw van de toeritten van de Esperantotunnel. Dat wordt een tunnel voor fietsers en voetgangers, die de twee delen van het Zuiderplantsoen aan elkaar gaat verbinden. Bij de damwanden naast de tunnel en de buizen onder het spoor bleek sprake van een lekkage. Grote hoeveelheden regenwater en smeltende sneeuw voerden zand uit de spoorbaan mee de bouwkuip in. Het weggespoelde zand veroorzaakte holle ruimtes onder het spoor, waardoor de sinkholes konden ontstaan.”
Tijdelijke oplossing
Combinatie Herepoort, ProRail en Aanpak Ring Zuid hebben hierop een plan opgezet om de lekkage zo snel mogelijk te herstellen. “Voor deze tijdelijke oplossing zijn eerst de lekkages in de damwand afgedicht. Daarna zijn de sinkholes volgeblazen met fijn zand. Door water toe te voegen is dat zand verdicht, het zogenaamde ‘slempen’. Op woensdag kon het ballastbed weer worden teruggeplaatst. Die dag zat helaas het weer niet mee, want er viel veel neerslag door de storm Conall. Dat leidde ertoe dat er bij de westelijke sporen een nieuwe sinkhole ontstond. Een van de damwandschermen kon de waterdruk onvoldoende weerstand bieden, waardoor er wederom zandvoerende lekkage ontstond. Om de robuuste stabiliteit van de damwanden en daarmee het spoor te borgen, is op donderdag beton en zand gestort achter de damwandschermen. Vrijdag kon de spoorbaan weer worden hersteld, waarna in de loop van de dag het treinverkeer gelukkig weer op gang kon komen.”
Planning
“We balen natuurlijk enorm van deze situatie, vooral omdat treinreizigers ongemak hebben ondervonden", zegt Reessink. "Gelukkig was er een goede samenwerking met Combinatie Herepoort en ProRail zodat de lekkages in relatief korte tijd konden worden gedicht. Zoals het nu lijkt, zijn de tegenvallers binnen de huidige planning op te vangen. De planning is nog steeds dat de constructie van de tunnel in februari 2025 klaar is. De toeleidende wegen zijn dan nog niet aangelegd. Als het Zuiderplantsoen in mei 2025 opengaat, kunnen we ook de Esperantotunnel in gebruik nemen.”
Reesink benadrukt dat het dichten van de lekkages een veilige, maar tijdelijke oplossing is. “ProRail accepteert deze tijdelijke oplossing en blijft de situatie monitoren. Uiteindelijk wil ProRail het spoor helemaal opnieuw opbouwen. Dat kan alleen als er geen treinen rijden. Het is nu nog niet bekend wanneer deze werkzaamheden worden uitgevoerd.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Via de webcams is de voortgang van het project Aanpak Ring Zuid vanuit de luie stoel te volgen. Nu de werkzaamheden bijna klaar zijn gaan we twee webcams dit jaar nog uitschakelen.
Op 28 november legde fotograaf Raymond Bos drie belangrijke onderdelen van ons project vast: de herinrichting van de Waterloolaan, de aanleg van een deel van het Zuiderplantsoen en de bouw van de Esperantotunnel.
Komend weekend heeft autoverkeer richting de stad te maken met twee afsluitingen. Groningen blijft goed te bereiken, maar check je route voor vertrek.