Na op zijn zachtst gezegd een roerige week in Groningen met veel overlast voor de reizigers, rijden er weer treinen tussen Groningen en Groningen Europapark. De eerste trein van NS ging om 16.19 uur over het herstelde spoor. Arriva start in verband met hun processen zaterdag 30 november de dienstregeling weer op.
Herstelwerkzaamheden
Vandaag zijn de laatste puntjes op de i gezet om ervoor te zorgen dat het spoor veilig bereden kan worden. De gaten zijn nog verder gevuld met zand en waar nodig is het spoor aangevuld met ballaststenen. Om ervoor te zorgen dat er geen ruimte meer zit tussen de ballaststenen zijn die aangedrukt met een stopmachine. Het spoor zal de komende tijd elke dag ter plaatse gecontroleerd worden.
Op de proef gesteld
Het begon allemaal in de nacht van zaterdag op zondag toen de gaten werden ontdekt. Combinatie Herepoort bouwt voor Aanpak Ringweg Zuid de fietstunnel onder het spoor bij de Esperantokruising. Na behoorlijke regenval ontstonden er tijdens de nacht lekkages. Door die lekkages liep water, zand en ballast weg, waardoor de stabiliteit van het spoor niet meer gewaarborgd kon worden.
Sindsdien zijn veel betrokkenen met man en macht aan het werk geweest. Na een eerste herstelpoging gooide het slechte weer op woensdag opnieuw roet in het eten. De tegenslagen tijdens deze werkzaamheden waren zwaar zegt Bert Kramer van aannemer Herenpoort: “Het moraal van velen wordt dan hevig op de proef gesteld. Door de gezamenlijke inzet van de medewerkers en specialisten, waarbij geen verwijten maar oplossingen worden aangedragen, zie je dat zo’n team krachtig, snel en accuraat kan handelen.”
Geen feest voor de reiziger
Bouwmanager Rick Valk van ProRail werd later bij de werkzaamheden betrokken en onderschrijft wat Kramer zegt. “Het is kunst- en vliegwerk geweest. Er is heel hard gewerkt door iedereen bij ProRail. Van de mensen bij de dagelijkse operatie tot de medewerkers op de verkeersleiding post en alles wat daar tussen zit. Het is geen feest geweest voor de reiziger, maar we hebben gedaan wat kunnen om het spoor zo snel mogelijk veilig te krijgen.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.