Oprit vanaf Van Ketwich Verschuurlaan richting Julianaplein dicht vanwege definitieve inrichting
Gisteren zijn we begonnen met het definitief inrichten van de A28-oprit vanaf de Van Ketwich Verschuurlaan (Groningen-Zuid) richting Julianaplein. De oprit blijft dicht tot en met 26 juli. Direct omwonenden in De Wijert-Noord kunnen overlast ervaren, vooral van het plaatsen van damwanden tussen 21 en 23 mei.
Deze week zijn we begonnen met het verwijderen van de geleiderails en de voorbelasting (ondergrond van zand). Deze week en de week erna verwijderen we ook de bestaande geluidsschermen. Vervolgens verwijderen we de lichtmasten en frezen we het asfalt weg.
Damwanden
Van dinsdag 21 mei tot donderdag 23 mei trillen we damwanden in naast de hoek Betje Wolffstraat /Aagje Dekenstraat. Vanwege de veiligheid moeten we dan de Betje Wolffstraat gedeeltelijk afsluiten (zie de rode lijn in de afbeelding hieronder). De werkzaamheden aan de groenschermen zijn dan te dicht op de straat. Direct omwonenden kunnen geluidshinder en trillingen ervaren van de werkzaamheden.

Groenschermen
In de week van 10 juni starten we met het neerzetten van groenschermen langs de oprit. Daarna plaatsen we de bushalte. De laatste twee weken brengen we nieuw asfalt en belijning aan. Ook plaatsen we dan de nieuwe geleiderails en borden.
Alle werkzaamheden zijn overdag. We werken op werkdagen tussen 7.00 en 19.00 uur. Op Hemelvaartsdag werken we niet.
Verkeershinder
De oprit is dicht tot en met 26 juli. Het verkeer vanaf Helpman richting A7 (Drachten) of naar Ring West kan omrijden via de Laan Corpus den Hoorn en de rotondes bij Corpus den Hoorn/Stadspark. Vanaf 6 mei is de nieuwe oprit vanaf de Vondellaan naar het Julianaplein ook een goede optie.

Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.