20240405 tijdelijke weg Kempkensberg header - 230629 Ronde VDL juni Raymond Bos Beeldnummer 02278

Aanleg tijdelijke weg over bouwterrein Kempkensberg gestart



We zijn begonnen met de aanleg van een tijdelijke weg over het bouwterrein bij de Kempkensberg. De tijdelijke weg komt aan de zuidzijde van de verdiepte ligging, voor het gebouw van DUO/Belastingdienst langs. Via deze eenrichtingsweg kan het verkeer in Helpman vanaf de Helperzoom de Hereweg bereiken. Deze weg is in gebruik van 27 april tot het eind van Operatie Ring Zuid op 2 september. De onderdoorgang van de Helperzoom is dan dicht. Deze situatie blijft bestaan tot het einde van Operatie Ring Zuid op 2 september.

Voor de aanleg van deze tijdelijke weg is de Kempkensberg dicht van maandagochtend 8 april (7.00 uur) tot en met donderdagmiddag 11 april (16.00 uur). De Kemkensberg is een zijweg van de Helperzoom. Het gebouw van DUO/Belastingdienst is te bereiken via het fietspad. In deze periode is ook het fietspad aan de oostzijde van de Hereweg afgesloten. Verkeersregelaars helpen de fietsers om veilig over te steken.

20240404 afsluiting kempkensberg en fietspad hereweg oz 171752
In het rood de afsluiting van de Kempkensberg en het fietspad aan de oostzijde van de Hereweg van 8 tot 10 april.

Helpman

De tijdelijke weg is bedoeld om het verkeer vanuit Helpman een route te geven naar de Hereweg. Omdat de onderdoorgang bij de Helperzoom in deze periode dicht is, kan dit verkeer niet via de Waterloolaan rijden. Langs de weg komt ook een fietspad.

20240404 luchtfoto tijdelijke weg Kempkensberg
In het geel de route van de tijdelijke weg over het bouwterrein Kempkensberg. Via deze weg kan het verkeer vanaf de Helperzoom op de Hereweg komen in de periode van 27 april tot 2 september 2024.





Lees ook:


Reacties

Reactie

We zijn benieuwd naar je reactie op onze berichten. We hebben hier wel een aantal spelregels voor opgesteld.

Marcel Zantingh -
Vanaf de parkeergarage van DUO kan ik dus via die nieuwe eenrichtingsweg weg de hereweg bereiken. Tot zover duidelijk. Maar hoe bereik ik dan straks vanaf de hereweg de parkeergarage?
John
JohnAanpak Ring Zuid -
Embo (reactie 7.49u), het klopt dat de gemeente Groningen vertegenwoordigd is in het projectbureau Aanpak Ring Zuid. Dat wil niet zeggen dat wij alle gemeentelijke taken overnemen. Wij voeren mede namens de gemeente een project uit. In overleg met de gemeente en de wijkvereniging is een pakket aan tijdelijke beheersmaatregelen voor Helpman vastgesteld voor fase 4 van Operatie Ring Zuid. Het verlagen van de snelheid op de Goeman Borgesiuslaan is daar geen onderdeel van. Het op termijn aanpassen van de maximumsnelheid op de Goeman Borgesiuslaan is een los project van de gemeente. Vandaar dat we verwijzen naar de gemeente als wegbeheerder. We hebben je verzoek om de snelheid nu al te verlagen naar de gemeente doorgezet. De gemeente heeft ons inmiddels laten weten je verzoek in het interne overleg te bespreken. Ze wijzen erop dat het lastig is, omdat de inrichting van de weg dan ook met deze lagere snelheid overeen moet komen.
Embo -
@John (reactie op 18:26): Dank voor je reactie, die behoorlijk onbevredigend is, omdat op jullie website staat "Projectbureau Aanpak Ring Zuid handelt namens het Rijk, de provincie Groningen en de gemeente Groningen." Dus het doorverwijzen naar 'de gemeente Groningen" is hetzelfde als doorverwijzen naar jezelf. Daarom nogmaals mijn vraag aan jou: Zou je het het verzoek om de snelheid in de Goeman Borgesiuslaan vanaf 26 april naar 30 km/uur te brengen willen voorleggen aan diegenen binnen jullie ARZ organisatie die de gemeente vertegenwoordigen? Het is namelijk geen rare vraag, omdat bewoners hier al veel langer om vragen, en de gemeente (vertegenwoordigd in ARZ) dit toch al van plan is te gaan doen volgens de gemeentelijke langere termijn visie.
John
JohnAanpak Ring Zuid -
Embo (reactie op je bericht van 16.45u), zoals we hebben aangegeven, nemen we ook beheersmaatregelen om een deel van het verkeer weg te houden uit de Goeman Borgesiuslaan en omliggende straten. Het (al dan niet tijdelijk) aanpassen van de maximumsnelheid naar 30 km/uur is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder: de gemeente Groningen. Dat kunnen wij niet doen.
Embo -
@John: Je reactie was zoals verwacht. Je vergeet er wel bij te vermelden dat de Hereweg en Griffeweg in tegenstelling tot de Goeman Borgesiuslaan wèl vrijliggende fietspaden hebben. Waarom maken jullie van de Goeman Borgesiuslaan tijdens deze operatie geen 30 km/uur zone? Dat past is het gemeentelijk en landelijk beleid: Als er geen vrijliggende fietspaden zijn, dan moet een weg in principe 30 km/uur zone zijn. Bovendien is de weg -zoals je opmerkt- alleen voor lokaal wijkverkeer bedoeld, net als de De Savorin Lohmanlaan en Helperbrink die ook geen vrijliggende fietspaden hebben, en wel 30 km/uur als maximum snelheid hebben. Nu gaan jullie ook nog eens (bewust) meer verkeer door de straat sturen. Dus waarom dan geen 30 km/uur?
John
JohnAanpak Ring Zuid -
Embo, we leiden het autoverkeer zo veel mogelijk om via de ring, maar extra verkeersdrukte in Helpman is onvermijdelijk. Dat geldt ook voor heel veel andere locaties in de stad, zoals de Griffeweg en de Hereweg. Om de verkeerssituatie in Helpman zo goed als mogelijk te beheersen, nemen we verkeersmaatregelen. Deze hebben we afgestemd met wijkvereniging Helpman. Vanaf de Helperzoomtunnel sluiten we de Helperzoom in zuidelijke rijrichting af. Het autoverkeer dat vanaf de Duinkerkerstraat door de tunnel richting Helpman rijdt, wordt dus naar het noorden geleid. Het doorgaande verkeer dat naar de Hereweg moet, maakt dus gebruik van deze tijdelijke weg over de Kempkensberg. Hiermee wordt het verkeer van oost naar west door Helpman beperkt tot lokaal wijkverkeer.
Embo -
@John: De Goeman Borgesiuslaan is volkomen ongeschikt om meer verkeer te absorberen. Door de inrichting van de weg is het nu al ontzettend gevaarlijk (ontbreken van vrijliggende fietsstroken, veel schoolgaande kinderen, smal profiel, 50 km/uur, zijstraten in bochten etc). Dit is op diverse bijeenkomsten met de gemeente heel duidelijk onder de aandacht gebracht. De gemeente geeft dit toe en wil de weg in de toekomst gaan herinrichten en 30 km/uur als max snelheid gaan. Gegeven dat dit bekend is, vind ik het volkomen onverantwoord om het DUO verkeer hierlangs te sturen. Ik weet dat jullie tegenargument zal zijn: "het is maar één kant op, de andere richting gaat via de Kemkensberg", maar je moet dit gewoon niet doen. @Marcel: Overigens kun je ook door de De Savorin Lohmanlaan rijden (net zo ongewenst als door de Goeman Borgesiuslaan, maar een kortere route) of door de Emmastraat, Waldeck Pyrmontstraat en Haydnlaan (alleen buiten de schoolrun, maar dit is een nog kortere route)
John
JohnAanpak Ring Zuid -
Marcel, wanneer de onderdoorgang bij de Waterloolaan dicht is, moet je omrijden via de Goeman Borgesiuslaan en de Helperzoom. Je kunt de omleidingsborden volgen, daarop staat DUO vermeld.
Maaike -
Komen er op dit punt ook extra stoplichten?
John
JohnAanpak Ring Zuid -
Joris, ja, dat klopt. De onderdoorgang is dan dicht voor zowel autoverkeer als fietsverkeer. Langs de tijdelijke weg over het bouwterrein Kempkensberg komt ook een fietspad. Zo kun je ook op de fiets vanaf de Helperzoom de Hereweg bereiken.
John
JohnAanpak Ring Zuid -
Maaike: ja, bij de aansluiting op de Hereweg komen verkeerslichten.
Joris Oosterhuis -
Betekent dit dan dat vanaf 27 april je niet meer onder De Weg der Verenigde Naties door kan in het verlengde van de Helperzoom? Is dit ook voor fietsers afgesloten? Wat er precies wordt afgesloten is me niet helemaal duidelijk.