Op donderdag 21 maart bereiken we een nieuwe mijlpaal bij de westelijke ringweg. Op die dag gaat een deel van de nieuwe aansluiting op de Leonard Springerlaan (bij Martiniplaza) open. Het gaat om twee afritten en één oprit.
De westelijke ringweg van Groningen moet de komende jaren helemaal verkeerslichtvrij worden. De eerste stap daarin zetten we in het project Aanpak Ring Zuid. De verkeerslichten op de ringweg bij de Leonard Springerlaan (Martiniplaza) zijn verdwenen. In plaats hiervan komen er nieuwe op- en afritten. Een deel daarvan nemen we volgende week in gebruik (zie afbeelding hieronder). Het gaat om:
- de afrit voor verkeer vanaf Hoogkerk/Drachten naar de Leonard Springerlaan (gele lijn);
- de afrit voor verkeer vanaf Paddepoel/Zuidhorn naar de Leonard Springerlaan (groene lijn);
- en de oprit vanaf de Leonard Springerlaan richting Paddepoel/Zuidhorn (oranje lijn).

Zo is vanaf 21 maart de Leonard Springerlaan weer te bereiken vanaf de westelijke ringweg, vanuit beide richtingen. Ook kun je dus vanaf de Leonard Springerlaan rechtsaf de oprit naar de westelijke ringweg nemen.
Vervolgplanning
Vanwege het natte weer eind 2023 en begin 2024 lukt het nog niet de hele aansluiting open te stellen (zie afbeelding hieronder).
- De oprit voor verkeer vanaf de Leonard Springerlaan linksaf richting Hoogkerk/Drachten (gele lijn) nemen we op 6 mei in gebruik, is de planning.
- Ook kun je vanaf dan op de fiets onder de westelijke ringweg door, vanaf de Leonard Springerlaan naar de Concourslaan (Stadspark), en andersom (blauwe lijn).
- De fietsverbinding onder de zuidelijke ringweg door, tussen de Laan van de Vrede en de Expositielaan (rode lijn) volgt vermoedelijk eind augustus.



Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.