In Nederland weet je dat je allerlei weersomstandigheden tegenkomt bij het buiten bouwen. Een droge, warme zomer. Een lange, koude winter. En nu: een verschrikkelijk natte herfst. Wat betekent dat voor het werk buiten?
Aannemerscombinatie Combinatie Herepoort besteedt veel tijd aan denkwerk en planning om buiten zo veel mogelijk werk te kunnen verrichten. Dat dat tijdens deze herfst lastig is, wordt beaamd door Bert Kramer. Hij heeft dit weer nog nooit meegemaakt. “Oktober was al de natste maand en november is niet veel beter. Er is al veel regen gevallen en de vooruitzichten zijn ook niet goed.”

Asfalt
Vooral het leggen van asfalt en het aanbrengen van belijning lukt niet goed nu de grond zo nat is, aldus Kramer. “Je kunt nu wel doorwerken, maar het werk wordt niet zo goed als dat je het wilt hebben en wilt opleveren. Je hebt kans dat je het asfalt later moet herstellen of zelfs er helemaal uit moet halen. En als je een weg eenmaal hebt geasfalteerd en het lukt vervolgens niet om de belijning fatsoenlijk aan te brengen, mag de weg niet open. Dan is de weg dus veel langer dicht dan nodig is. We bekijken daarom de mogelijkheden om werkzaamheden uit te stellen tot het voorjaar.”
Modder
Voor andere werkzaamheden, zoals het storten van beton, is het slechte weer een minder groot probleem. Ook het planten van bomen kan gewoon doorgaan, aldus Kramer. “Maar iedereen weet wat water met grond doet; dat wordt modder. Dat betekent dat ons werk er een stuk minder goed uit komt te zien dan de bedoeling is. Dat is geen fraai gezicht. Jammer voor de omwonenden en ook jammer van ons werk. We gaan daarom goed bekijken wat er de komende tijd mogelijk is.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.