Maandag 28 augustus zijn we begonnen met de werkzaamheden voor de definitieve inrichting van de Laan van de Vrede. Tussen het Leonardo Hotel en de Paterswoldseweg zijn we hier tot en met april 2024 mee bezig. Tijdens de werkzaamheden is dit deel van de Laan van de Vrede dicht voor autoverkeer. Ook de parkeerplekken zijn dicht. Fietsers en voetgangers kunnen vanaf het Leonardo Hotel tot de 16 Aprillaan langs het werk.
Tijdelijke wegen niet meer nodig
Nu het viaduct over de Paterswoldseweg klaar is en de tijdelijke hulpdienstenafrit niet meer nodig is kunnen we de tijdelijke weg langs de Laan van de Vrede afbreken. Hiervoor halen we eerst het asfalt en de puinbaan weg. Daarna kunnen we beginnen met het weghalen van de EPS (piepschuim) blokken. Deze stapelen we stuk voor stuk af, waarna we ze af kunnen voeren met vrachtwagens.
Definitieve situatie
Nadat de tijdelijke weg en het EPS weg is beginnen we met de definitieve inrichting van de Laan van de Vrede. We leggen bestrating aan en brengen asfalt aan. Eind april volgend jaar zijn de werkzaamheden klaar en kunnen de weg en de parkeervakken weer gebruikt worden. In deze periode werken we ook aan de definitieve situatie op de zuidelijke ringweg tussen het Vrijheidsplein en het Julianaplein.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.