Autofabrikant Henry Ford wist het al: als je efficiënter wilt werken, moet je het werk opknippen in kleine stukjes. Anno 2022 werkt Combinatie Herepoort volgens dit principe op een voorbouwlocatie bij het Julianaplein. Daar zijn tot vijftien medewerkers maandenlang alleen bezig met wapeningskorven vlechten van betonijzer. Zo kan de bouw van de tunnels op het Julianaplein sneller verlopen.
Betonijzer wordt gemaakt van oude metalen en wordt gebruikt als basis voor beton. Het staal bestaat uit lange, rechthoekige staven, die zo worden geknipt en gebogen dat een soort ijzeren kooi ontstaat: een wapeningskorf. Deze worden geplaatst op de plekken waar vloeibaar beton wordt gestort. Is het beton uitgehard, dan zorgt het staal voor de noodzakelijke stevigheid.

Vaak worden de wapeningskorven kant-en-klaar gekocht of gevlochten op de exacte plek waar ze nodig zijn. Combinatie Herepoort kiest op het Julianaplein voor een andere methode. Sinds eind augustus is een groep betonvlechters actief. Zij werken op één plek op het Julianaplein en maken daar alle korven die op het bouwterrein nodig zijn voor de vloeren, wanden en deksels van de nieuwe onderdoorgangen. De korven die klaar zijn, worden met grote kranen naar de juiste plek op het bouwterrein getild. Het voordeel van deze werkwijze is dat de vloeren van de onderdoorgangen straks snel in elkaar kunnen worden gezet.

In eerste instantie waren er vier betonvlechters actief, maar de komende tijd wordt deze groep uitgebreid tot zo’n vijftien man. Zij zijn zo’n driekwart jaar bezig met het vlechtwerk. Voor de tunnels op het Julianaplein is in totaal zo’n 3.000 ton betonstaal nodig.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.