Autofabrikant Henry Ford wist het al: als je efficiënter wilt werken, moet je het werk opknippen in kleine stukjes. Anno 2022 werkt Combinatie Herepoort volgens dit principe op een voorbouwlocatie bij het Julianaplein. Daar zijn tot vijftien medewerkers maandenlang alleen bezig met wapeningskorven vlechten van betonijzer. Zo kan de bouw van de tunnels op het Julianaplein sneller verlopen.
Betonijzer wordt gemaakt van oude metalen en wordt gebruikt als basis voor beton. Het staal bestaat uit lange, rechthoekige staven, die zo worden geknipt en gebogen dat een soort ijzeren kooi ontstaat: een wapeningskorf. Deze worden geplaatst op de plekken waar vloeibaar beton wordt gestort. Is het beton uitgehard, dan zorgt het staal voor de noodzakelijke stevigheid.
![220920 Vlachters Julianaplein Raymond Bos-RDB Producties Beeldnummer 05103](/publish/pages/7271/220px/220920_vlachters_julianaplein_raymond_bos-rdb_producties_beeldnummer_05103.jpg)
Vaak worden de wapeningskorven kant-en-klaar gekocht of gevlochten op de exacte plek waar ze nodig zijn. Combinatie Herepoort kiest op het Julianaplein voor een andere methode. Sinds eind augustus is een groep betonvlechters actief. Zij werken op één plek op het Julianaplein en maken daar alle korven die op het bouwterrein nodig zijn voor de vloeren, wanden en deksels van de nieuwe onderdoorgangen. De korven die klaar zijn, worden met grote kranen naar de juiste plek op het bouwterrein getild. Het voordeel van deze werkwijze is dat de vloeren van de onderdoorgangen straks snel in elkaar kunnen worden gezet.
![220920 Vlachters Julianaplein Raymond Bos-RDB Producties Beeldnummer 05084](/publish/pages/7271/220px/220920_vlachters_julianaplein_raymond_bos-rdb_producties_beeldnummer_05084_1.jpg)
In eerste instantie waren er vier betonvlechters actief, maar de komende tijd wordt deze groep uitgebreid tot zo’n vijftien man. Zij zijn zo’n driekwart jaar bezig met het vlechtwerk. Voor de tunnels op het Julianaplein is in totaal zo’n 3.000 ton betonstaal nodig.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De tijdelijke verbinding over het spoor vanaf de Meeuwerderweg tot aan de Hereweg gaat op dinsdagavond 2 juli (20.00 uur) dicht. Hierdoor kunnen we sneller beginnen met de sloop ervan.
Fietsers kunnen vanaf vandaag weer gebruik maken van de onderdoorgang van de ringweg bij roeivereniging Gyas. Ook het fietspad langs de westzijde van het Noord-Willemskanaal is weer helemaal open. De afsluiting heeft langer geduurd dan voorzien.
De onderdoorgang van de zuidelijke ringweg bij de Verlengde Lodewijkstraat gaat op maandagochtend 1 juli (07.00 uur) dicht voor alle verkeer. Dit is nodig vanwege de sloop van de oude ringweg.