Combinatie Herepoort maakt bij het bouwen van nieuwe viaducten gebruik van een bijzonder soort voegconstructie om het verkeersgeluid en het onderhoud te beperken.
Deze zogenaamde Ooms-voeg wordt toegepast op integraalviaducten. Dit zijn viaducten waarbij het dek met een constructie is verbonden aan het landhoofd (de vaste weg). Bij een traditioneel viaduct ligt het dek los in de constructie. Dit is nodig in verband met de werking van het viaduct. Bij koud weer krimpt het viaduct, bij warm weer zet het uit. Zou het wegdek vast liggen, dan ontstaan er scheuren. Een integraalviaduct kent deze werking ook, maar vanwege de constructieve verbinding alleen bij de overgang van het dek naar de weg op zand. Hier worden speciale asfaltmengsels toegepast die enigszins elastisch zijn. Deze constructie vangt de natuurlijke werking van het viaduct op zonder dat er scheuren ontstaan.
Groot voordeel van deze oplossing is dat het viaduct veel minder verkeersgeluid geeft. Bij een traditioneel viaduct kan er een rammelend geluid hoorbaar zijn, elke keer als er een auto overheen rijdt. Dat komt door de ruimte in de voeg, tussen het dek en de vaste weg. Bij een integraalviaduct met Ooms-voegen is deze ruimte er niet. Het ontbreken van deze ruimte geeft bovendien strooizout geen kans om het viaduct aan te tasten. Ook is het hierdoor makkelijker de deklaag van het viaduct te vervangen zonder dat er een voeg wordt aangetast. Dit vermindert het onderhoud aan het viaduct.
De voegconstructie wordt in ons project toegepast bij de volgende viaducten:
- Stadspark-Concourslaan
- Paterswoldseweg
- Julianaplein: de brug in de N7 over het Noord-Willemskanaal
- Brailleweg
- Europaweg
Het gaat hierbij steeds om nieuwbouw van relatief korte viaducten. Bij bestaande en lange viaducten is deze oplossing minder goed mogelijk.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Van dinsdag 26 november 20:00 uur tot woensdag 27 november 06:00 uur werken we in de avond en nacht aan het aanplanten van bomen en rozen en voeren we een rioolinspectie uit rond het Julianaplein. In de nacht van woensdag op donderdag planten we groen aan. Vanwege deze werkzaamheden zijn meerdere afritten en verbindingsbogen dicht bij het Julianplein.’
Zondagochtend werden bij onderhoudswerkzaamheden verzakkingen ontdekt bij het spoor tussen de stations Groningen en Groningen Europapark. De verzakkingen zijn ontstaan door werkzaamheden voor de nieuwe Esperantotunnel.
De noordbaan van de verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg is weer opengesteld. Dit is de baan voor verkeer vanaf Hoogezand richting het Julianaplein. De verdiepte ligging werd zondagochtend uit voorzorg in beide richtingen afgesloten vanwege een verzakking bij het spoor, waar de ringweg onderdoor loopt. De zuidbaan van de ringweg was dit weekend al dicht vanwege diverse werkzaamheden.