Het plaatsen van het spoordek van de zuidelijke ringweg is de afgelopen week succesvol en volgens planning verlopen. Maandagochtend (17 mei) reed de eerste trein weer over het spoor. Bijna 12.000 belangstellenden hebben de werkzaamheden via de webcam gevolgd.
Het plaatsen van het spoordek was een omvangrijke klus. November vorig jaar startte het voorbouwen van het spoordek naast het spoor, tegen de ringweg aan. Op zaterdagochtend 8 mei werd het treinverkeer tussen stations Groningen (‘Hoofdstation’) en Groningen Europapark voor ruim een week stilgelegd. In die periode is onder andere het spoor weggehaald, een tijdelijke rijbaan voor het spoordek aangelegd, het spoordek ingereden en geplaatst, en daarna het spoor weer opgebouwd.
Vervolg
De werkzaamheden zijn hiermee nog niet afgerond. De Verlengde Lodewijkstraat en de Helperzoom moeten weer gebruiksklaar voor het verkeer worden gemaakt. Daarna kan op deze plek de bouw van de verdiepte ligging weer worden hervat.
Titelfoto: Maandagochtend vroeg reden de eerste treinen over het nieuwe spoordek. Foto: Stefan Verkerk.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.