Op de Waterloolaan zijn deze week ‘smileyborden’ geplaatst om de automobilisten ertoe over te halen zich aan de maximumsnelheid van 30 km/uur te houden. Uit onderzoek is gebleken dat de meerderheid van het verkeer hier te hard rijdt. Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort zijn nog in gesprek met de gemeente en de buurt over aanvullende maatregelen om de Waterloolaan veiliger te maken.
Eind augustus is in de Waterloolaan tweerichtingsverkeer ingesteld. Zo kan het verkeer nog steeds van de Hereweg op de Helperzoom komen, nu de route langs de Kempkensberg is afgesloten. Door deze aanpassing is het veel drukker geworden op de Waterloolaan. Dit is een tijdelijke situatie. Als de spoorwegovergang bij de Esperantostraat dicht gaat, wordt het naar verwachting weer rustiger in de straat. De spoorwegovergang kan dicht zodra de Helperzoomtunnel open gaat, naar verwachting in april 2020.
Gevaarlijke situaties
De drukte op de Waterloolaan en bij de Esperantokruising leidt tot gevaarlijke situaties. Samen met de buurt en de gemeente zijn we in gesprek over mogelijke oplossingen. Ook hebben we een kortdurend verkeersonderzoek gedaan. Daaruit is gebleken dat de meerderheid van de automobilisten op de Waterloolaan tussen de 30 km/uur en 50 km/uur rijdt. Dit komt mogelijk doordat hier veel ‘nieuw verkeer’ rijdt, dat niet bekend is met de limiet van 30 km/uur.
Smileyborden
Om het verkeer af te remmen, zijn nu ‘smileyborden’ geplaatst. Dit zijn ledpanelen die de snelheid vermelden waarmee de auto’s passeren. Automobilisten die zich aan de snelheid houden, krijgen een groene, lachende smiley te zien. Wie te hard rijdt, krijgt een rode, boos kijkende smiley. Uit onderzoeken blijkt dat dergelijke borden kunnen helpen om de snelheid te verlagen, vooral op 30 km/uur-wegen. Het effect is echter vaak tijdelijk. De borden helpen ook om de ‘nieuwe’ automobilisten op de Waterloolaan erop attent te maken dat ze niet harder mogen dan 30 km/uur.
Titelfoto: Raymond Bos.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Om sluipverkeer door de Herewegbuurt tegen te gaan, sluiten we op 30 april de Sterrebosstraat af van de Waterloolaan. De afsluiting geldt alleen voor autoverkeer, voor voetgangers en fietsers verandert er niets.
Afgelopen week heeft Combinatie Herepoort aanpassingen gedaan aan de Waterloolaan, om de verkeerssituatie te verbeteren. Zo zijn er twee verkeersdrempels geplaatst en hebben fietsers meer ruimte gekregen op de kruising met de Helperzoom. De aanpassingen zijn doorgevoerd na overleg met het Wijkcomité Herewegbuurt, bewoners en de gemeente.
De Waterloolaan heeft eind augustus 2019 tweerichtingsverkeer gekregen. Dat heeft tot veel vragen geleid. Met dit artikel willen we op een groot deel van deze vragen antwoord geven. Heb je een vraag die in het artikel niet wordt beantwoord? Stel hem dan onderaan dit artikel.