Vanwege werkzaamheden op de Hereweg is de onderdoorgang van de zuidelijke ringweg momenteel afgesloten. Fietsers vanuit het centrum moeten daarom omrijden via de Papiermolentunnel. Dat blijft nog enige tijd zo. Sommige mensen hebben ons laten weten dat de omfietsroute niet zo veilig voelt, vooral als het donker is. Daarom hebben we enkele maatregelen genomen.
De omfietsroute loopt langs de Zuiderbegraafplaats, door de Papiermolentunnel en dan via de Papiermolenlaan terug naar de Hereweg.
Maatregelen
Deze week hebben we in de avonduren en de nacht op het fietspad tussen Hereweg en Papiermolentunnel een verkeersregelaar ingezet. Deze houdt een oogje in het zeil. Komende week wordt de verkeersregelaar vervangen door een beveiligingscamera. Verder is gebleken dat de verlichting in de fietstunnel niet werkt. Deze wordt komende week hersteld.
Aanvulling 17 november 2019:
We hebben op deze website, vooral onder dit artikel, meerdere vragen en klachten gekregen over de tijdelijke omleidingsroute via de Papiermolentunnel voor fietsers vanuit het centrum richting Helpman. Fietsers richting het centrum kunnen wel onder de onderdoorgang door, fietsers de andere kant op niet.
We begrijpen de klachten, maar in de tijdelijke situatie bij de onderdoorgang bij de Hereweg is op dit moment niet voldoende ruimte voor een fietspad aan beide zijden van de weg. Ook voor een fietspad in twee richtingen aan de oostzijde van de Hereweg is de ruimte beperkt. Bovendien zouden fietsers richting Helpman dan drie keer moeten oversteken. Dat is om meerdere redenen onwenselijk. Dit zou om een aanpassing van de verkeersregelinstallatie vragen, met als gevolg langere wachttijden voor het overige verkeer. Op deze plek zijn de wachttijden voor de verkeerslichten al langer dan elders.
De omleidingsroute via de Papiermolentunnel is verkeersveiliger. De route is bij een gemiddelde fietssnelheid 3,5 minuut fietsen. Dat kost vaak minder tijd dan drie keer oversteken bij de verkeerslichten.
De omleidingsroute is tijdelijk. Zodra het veilig kan, mag het fietsverkeer vanuit het centrum richting Helpman over de busstrook onder het viaduct door. Dat zal waarschijnlijk begin 2020 mogelijk zijn. De verkeersregelinstallatie moet hiervoor worden aangepast.
Ook waren er vragen over onder andere over de sociale veiligheid en straatverlichting op deze route. De verlichting was op bepaalde plekken kapot, maar is inmiddels weer gerepareerd.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Afgelopen weekend is de Hereweg omgelegd naar het westen. Nu kunnen we ook aan de oostzijde van de weg de verdiepte ligging gaan bouwen.
Langs de zuidelijke ringweg verrijst het Geheugenbalkon, een uitkijkpunt dat een unieke blik biedt op de bouw van het verdiepte deel van de weg. Het Geheugenbalkon wordt ontwikkeld door Kunstpunt Groningen (voorheen CBK) in nauwe samenwerking met Combinatie Herepoort (CHP). Het ontwerp komt uit handen van architectuurstudio Studio L A. Projectleider Nicoline Wijnja vertelt: “Studio L A slaagde erin om een mooi ontwerp en statement te maken; het Geheugenbalkon kijkt uit op de stad die zich vernieuwt en maakt tegelijk een knipoog naar het verleden.”