De afgelopen week veroorzaakten we extra geluidsoverlast in de omgeving door moeilijke bodemomstandigheden. We hebben allerlei maatregelen getroffen om de geluidsoverlast van het intrillen van de damwandplanken zoveel mogelijk te beperken, zoals voorboren en fluideren (onder hoge druk water toevoegen bij het damwandpunt). Als laatste optie treffen we een extra maatregel, namelijk het ophangen van geluidswerende rubberen matten aan een hijskraan. Deze matten dempen het geluid.
Extra maatregel vertraagt het intrillen
Door deze extra maatregel wordt het geluidsniveau beperkt, maar het vertraagt het intrillen van de damwandplanken wel. Daarom is er nog niet eerder voor deze maatregel gekozen. Er moeten extra handelingen worden gedaan voordat de damwandplank kan worden ingetrild. De extra geluidsdempende maatregel wordt op z’n vroegst zaterdag 10 augustus toegepast bij één stelling, namelijk de stelling in de buurt van de Waterloolaan/Verlengde Oosterweg. Bij deze stelling zitten de omwonenden dichtbij de werkzaamheden.
Afhankelijk van de windkracht
De extra maatregel zorgt voor vermindering van de geluidsoverlast, maar de rubberen matten zijn wel een flinke windvanger. Bij zware windstoten kan het hijsend personeel besluiten dat het niet veilig genoeg is om de rubberen matten op te hangen. Veiligheid gaat altijd voor alles.
Foto: Raymond Bos
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
We werken hard door aan de verdiepte ligging. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. Bovenop de weg komen drie ‘deksels’, met daar bovenop een nieuw park: het Zuiderplantsoen. Dit park verbindt verschillende delen van de stad weer met elkaar.
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?