Voorbereidende werkzaamheden inschuiven Helperzoomtunnel gestart
Sinds enkele weken is Combinatie Herepoort weer aan het werk op het bouwterrein ter hoogte van het Helperpad en het Helperpark, als voorbereiding op het inschuiven van de Helperzoomtunnel. In de periode van 31 juli t/m 8 augustus 2019 rijden er geen treinen en gaan we de tunnel op zijn plek onder het spoor plaatsen.
Grond
In de afgelopen weken is het bouwterrein opgeruimd en opnieuw ingericht, waarna de werkzaamheden rond de aanpassing van schuifbanen zijn gestart. Zo is er rond de damwanden grond weggehaald. Dit is nodig omdat de schuifbanen straks breder worden en er meer ruimte nodig is. Het talud wordt iets ontgraven. Om de damwanden stabiel te houden, is ook aan de andere zijde van de damwand grond weggehaald.
Ook is er aan beide kanten van de tunnelbak nieuwe grond aangebracht. Dit is nodig omdat de oude zandlaag van een meter vermengd was geraakt met klei en andere grondsoorten door de uitgevoerde grondonderzoeken. Combinatie Herepoort graaft deze vermengde laag zand af en brengt een nieuwe, zuivere laag zand aan.
Beton
De komende weken beginnen de werkzaamheden aan het verbreden van de twee schuifbanen waarop de tunnel op zijn plek geschoven kan worden. “Deze waren in 2018 tweeëneenhalve meter breed. Uit het aanvullende grondonderzoek concludeerden we dat we deze schuifbanen minimaal vijf meter breed moeten maken. Hierdoor wordt het gewicht van de tunnel gespreid over een groter oppervlak, wat meer stabiliteit geeft bij het inschuiven”, vertelde omgevingsmanager Bert Kramer eerder.
De betonnen schuifbanen storten we in het bestaande werk. Ook in de tunnelbak worden verstevigingen aangebracht, zoals extra wapening die we in de vloer frezen en vervolgens aanvullen met beton. In de wanden brengen we verstevigingen aan met stalen platen. Deze verstevigingswerkzaamheden gebeuren ook de komende weken.
Helperzoomtunnel
De Helperzoomtunnel wordt een verbinding voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor (Europapark, De Linie en De Oosterpoortbuurt). Vrachtwagens mogen er niet doorheen. De tunnel komt in de plaats van de spoorwegkruising bij de Esperantostraat, die om veiligheidsredenen moet sluiten. De Helperzoomtunnel komt in het verlengde van de Helper Brink en sluit aan op de Duinkerkenstraat.
Binnenkort kun je de werkzaamheden volgen via een webcam.
Titelfoto: Bouwfotografe.nl.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vanochtend is in het zuiden van de stad Groningen de Helperzoomtunnel opengesteld voor verkeer. De nieuwe tunnel verbindt Helpman/Coendersborg met het Europapark, aan de andere kant van het spoor. De Helperzoomtunnel is de eerste grote mijlpaal van het project Aanpak Ring Zuid. De tunnel is bedoeld voor auto’s, fietsers, voetgangers, bussen en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweerwagens. Vrachtverkeer mag niet door de tunnel.
De spoorwegovergang ter hoogte van de Esperantokruising in Groningen wordt zaterdag 4 april 01.00 uur definitief afgesloten. De spoorwegovergang wordt vervangen door de Helperzoomtunnel, die op 3 april opengaat. Voor fietsers is de fietstunnel bij station Groningen Europapark het meest voor de hand liggende alternatief.
Komend weekend gaat Combinatie Herepoort de kruising van de Helper Brink op de Helperzoom aanpassen en opnieuw asfalteren. De werkzaamheden hebben te maken met de Helperzoomtunnel, die in het verlengde van de Helper Brink wordt gebouwd. Deze tunnel gaat op 3 april open voor verkeer. De kruising is komend weekend gestremd voor al het verkeer. De werkzaamheden gingen vorig weekend niet door vanwege de weersomstandigheden.