Combinatie Herepoort test sterkte van funderingspalen voor verdiepte ligging
Combinatie Herepoort plaatst sinds begin november bij de H.L. Wichersstraat en de Kempkensberg in totaal twaalf proefpalen als voorbereiding op de bouw van de verdiepte ligging. Daarbij wordt gemeten hoeveel opwaartse druk de palen aankunnen. De uitkomsten worden gebruikt bij het maken van het uitvoeringsplan. Het onderzoek duurt tot 23 november.
“De verdiepte ligging komt zeg maar in een grote bak te liggen”, zegt Thomas Nolte, uitvoerder Civiel bij Combinatie Herepoort. “Als er water onder komt, wil die bak gaan drijven, net als een schip. Om dat te voorkomen, moet de bak goed worden vastgezet met palen. We testen of de palen die we willen gebruiken, sterk genoeg zijn in combinatie met deze bodem.”
Nolte vertelt dat het gaat om zogenaamde gewi-palen. “Dat zijn funderingspalen die zowel trek- als drukkrachten kunnen overbrengen naar de ondergrond. We draaien ze tot 17 en tot 25 meter diep de grond in. Daarna trekken we ze omhoog, waarbij we de druk steeds verder opvoeren. Zo meten we wat in deze grond de maximale trekkracht van de palen is. Met die informatie kunnen we berekenen welke palen we straks nodig hebben voor de verdiepte ligging.”
Het testen van de palen is niet het enige onderzoek op deze locaties. “We voeren ook sonderingen uit om te onderzoeken hoe de ondergrond eruit ziet. Daarnaast doen we boringen om de samenstelling van de grond te testen. Al die gegevens gebruiken we bij het maken van het uitvoeringsplan.”
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
We werken hard door aan de verdiepte ligging. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. Bovenop de weg komen drie ‘deksels’, met daar bovenop een nieuw park: het Zuiderplantsoen. Dit park verbindt verschillende delen van de stad weer met elkaar.
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?