Vanochtend kwart over negen ging de laatste damwand de grond in bij de Esperantokruising. Daarmee zijn de meest luidruchtige werkzaamheden op deze plek klaar. Nu moeten nog tubexpalen in de grond worden geschroefd. Dat zijn holle palen die gevuld worden met beton. Zondag wordt het spoor weer opgebouwd, zodat maandagochtend om 06.00 uur de eerste trein weer kan rijden.
De damwanden zijn ingetrild op de plek waar de zuidelijke ringweg over het spoor heen gaat. De damwanden vormen het begin van de ‘muur’ van de bouwkuip waarin de verdiepte ligging wordt gebouwd. De werkzaamheden konden dit weekend worden uitgevoerd omdat het treinverkeer was gestremd én de noordbaan van de ringweg was afgesloten. Het intrillen duurde langer dan verwacht, waardoor er ook gisteravond tot 23.00 moest worden gewerkt.
Brievenbus
Voor het intrillen is een kraan bovenop het afgesloten deel van de ringweg geplaatst. Tussen de noordbaan en de zuidbaan van de ringweg is een gleuf gemaakt (‘brievenbus’). Daar zijn de damwanden, eigenlijk lange planken, doorheen geschoven en de grond ingetrild. Tot slot is het bovenste deel van de damwanden weggesneden, zodat straks het spoor er weer overheen kan. Op de foto’s hieronder van bouwfotografe Chantal van den Berg zijn de werkzaamheden goed te zien.
De werkzaamheden bij de Esperantokruising zijn te volgen via de webcam.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Nu de betonvloer is uitgehard, zijn de stempels niet meer nodig. Afgelopen week hebben we deze stempels in de verdiepte ligging weggehaald. Nu kunnen we de stempels weer ergens anders gebruiken.
We werken hard door aan de verdiepte ligging. Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. Bovenop de weg komen drie ‘deksels’, met daar bovenop een nieuw park: het Zuiderplantsoen. Dit park verbindt verschillende delen van de stad weer met elkaar.
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. In totaal gaat het om een afstand van ongeveer 1100 meter. Op meerdere locaties zijn we aan het werk om dit project te realiseren. De planning is dat het autoverkeer in 2024 door de verdiepte ligging rijdt. Wat doen we in 2021?