Werkzaamheden treinvrije periode Esperantostraat "min of meer van leien dakje"
Bert Veenstra, clustermanager van Combinatie Herepoort, kijkt met voldoening terug op de werkzaamheden in het afgelopen weekend (18 en 19 november 2017) bij de Esperantokruising. “Door een strakke planning, de handen uit de mouwen te steken en met zijn allen echt samen te werken, lag het spoor ruim op tijd weer op zijn plaats”.
Zoals altijd wanneer het treinverkeer wordt stilgelegd, moest er in korte tijd veel gebeuren. Daarom moest dag en nacht worden doorgewerkt. Nadat de laatste trein op vrijdagavond was gepasseerd, moest aan de zuidzijde van de ringweg eerst een deel van het spoor worden verwijderd. Daardoor ontstond ruimte voor het intrillen van damwanden. De damwanden vormen het eerste deel van de rand van een enorme bouwkuip. Komend jaar worden ook de overige damwanden ingetrild, zodat een begin kan worden gemaakt met het bouwen van het verdiepte weggedeelte. De weg gaat hier straks onder het spoor door. Nadat alle damwanden waren ingetrild, moest het spoor weer worden teruggebouwd.


Tijdelijke brug
Het treinvrije weekend werd ook aangegrepen om een begin te maken met het bouwen van een tijdelijke brug over het spoor heen. Dit gebeurde aan de noordzijde van de ringweg. De tijdelijke brug gaat deel uitmaken van de tijdelijke weg die vanaf het voorjaar op de noordelijke weghelft van de ringweg wordt gebouwd. Nadat de brugdelen waren geplaatst, is hier beton gestort.


Informatiekeet
Vanuit de omgeving zijn er weinig klachten geweest over de wegafsluitingen en over lawaai van de werkzaamheden. Zaterdag, toen de Esperantokruising de hele dag was afgesloten, werden verkeersregelaars ingezet. Wie meer informatie wilde, kon terecht in de informatiekeet van Aanpak Ring Zuid, waar in het weekend een paar keer een spreekuur was.
AC/DC
De werkzaamheden verliepen eigenlijk zonder grote problemen, aldus Veenstra. “Het ging min of meer van een leien dakje. Ik had zelf het hele weekend dat nummer van AC/DC in mijn hoofd: You Shook Me All Night Long. Dat drukt mijn gevoel over het weekend wel ongeveer uit.”
Wil je zien hoe de werkzaamheden zijn uitgevoerd? Bekijk dan het fotoalbum.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.