Drie extra wensen Aanpak Ring Zuid gaan door
Het is definitief. Binnen het project Aanpak Ring Zuid gaan de fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor ter hoogte van de huidige spoorwegovergang bij de Esperantostraat en de volledige aansluiting van de Europaweg op de zuidelijke ringweg er komen en krijgt het Julianaplein een groenere aanblik. Dit heeft de Stuurgroep Aanpak Ring Zuid besloten. Daarnaast is geconstateerd dat er meer tijd nodig is voor de afronding van het ontwerp. Ondertussen gaan diverse voorbereidende werkzaamheden gewoon door, zoals het verleggen van kabels en leidingen, de geplande werkzaamheden tijdens de treinvrije periodes en de voorbereidingen voor de aanleg van de tijdelijke wegen.
De drie ‘optimalisaties’ zijn bij gunning al opgenomen in de overeenkomst met Combinatie Herepoort. Ruim een jaar later constateert de stuurgroep dat zij binnen budget en planologisch uit te voeren zijn en worden zij definitief in het project opgenomen:
- De ‘Esperantotunnel’ verbindt de parkdelen van het nieuwe Zuiderplantsoen aan weerszijden van het spoor. Dit versterkt het gebruik van het Zuiderplantsoen als het nieuwe grote park voor het zuiden van de stad en verbetert het fietsnetwerk.
- Met de volledige aansluiting van de Europaweg op de zuidelijke ringweg kunnen auto’s ook via het Europaplein naar het oosten (richting Hoogezand) en omgekeerd.
- Het nieuwe Julianaplein wordt vanuit verschillende kanten gezien zo groen mogelijk.
Herijking
In de Realisatieovereenkomst (ROK) Aanpak Ring Zuid Groningen hebben Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente in 2014 met elkaar afgesproken dat zij op drie momenten de financiële balans opmaken op basis van een prognose van de raming en het risicoprofiel, het geheel van risico’s voor het project. Na de start aanbesteding in 2014 en de gunning in 2016 is de ‘herijking’ het derde moment. Het herijkingsmoment in het project ARZ is uniek en speciaal in het leven geroepen als extra beheersmaatregel om te voorkomen dat de projectkosten te hoog worden. De herijking is ook het moment om definitief te besluiten over het wel of niet toevoegen van de drie extra wensen van de stuurgroep Aanpak Ring Zuid aan het project.
Uitwerking ontwerp
Om te kunnen bepalen hoe het project er financieel voor staat, heeft Combinatie Herepoort een herijkingsdossier opgesteld. Een onderdeel van dit dossier is het uitgewerkte definitieve ontwerp. Het blijkt dat Combinatie Herepoort op dit moment meer tijd nodig heeft om het definitieve ontwerp goed af te ronden. Het is nu aan Combinatie Herepoort om te bepalen hoeveel tijd hiervoor nodig is. De partners in het project zetten zich in om in dit proces samen met Combinatie Herepoort op te trekken en de gevolgen voor de planning te beperken. De werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zelf zullen beginnen als het definitief ontwerp klaar is. De oplevering van het project is nog steeds voorzien in 2021.
Voorbereidende werkzaamheden
De komende periode gaan de voorbereidende werkzaamheden gewoon door. Het gaat om het verleggen van kabels en leidingen, de voorbereidingen voor de aanleg van tijdelijke wegen, de geplande werkzaamheden tijdens de treinvrije periodes (de eerstvolgende is van zaterdag 18 november om 0.20 uur tot en met maandag 20 november om 04.20 uur) en het kappen van bomen overeenkomstig de verleende vergunningen. Parallel aan dit proces organiseert Combinatie Herepoort binnenkort inloopbijeenkomsten voor de omgeving, om aandachtspunten op te halen voor het ontwerp en de uitvoering ervan.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vandaag publiceerde de Raad van State de uitspraak dat Combinatie Herepoort de bomen in het gebied ten oosten van het spoor mag kappen. Deze uitspraak had de rechter op dinsdag 12 december in de zitting mondeling al gedaan.
Bij de Raad van State vond op 29 november jl. een zitting plaats naar aanleiding van een schorsingsverzoek dat de Vleermuizenwerkgroep Groningen had ingediend tegen de aanleg van de tijdelijke infrastructuur. Zoals verwacht heeft de Raad van State vandaag de vergunning voor de tijdelijke infrastructuur geschorst tot het moment dat uitspraak is gedaan over een aantal kapvergunningen.
Vandaag vond de zitting bij de Raad van State plaats over vijf omgevingsvergunningen voor bomenkap, namelijk in het gebied bij de Julianavijver en op de taluds van de ringweg bij de toekomstige verdiepte ligging. De Vleermuiswerkgroep Groningen (VWG) en de Natuur en Milieufederatie waren hiertegen in beroep gegaan. Vooruitlopend op de uitspraak in deze zaak had de Raad van State op 13 november 2017 vier van de vijf vergunningen geschorst. Vandaag heeft de Raad van State de schorsing van bijna de helft van deze vergunningen opgeheven. Dit betekent dat Combinatie Herepoort de bomen in het gebied ten oosten van het spoor mag gaan kappen.