Verkeersregelaars zijn deze week actief in Helpman/Coendersborg om automobilisten te helpen in de nieuwe verkeerssituatie. In de wijk zijn enkele rijrichtingen veranderd. Vooral ouders die hun kind(eren) per auto naar de school brengen, hebben met de nieuwe situatie te maken.
Maandag en dinsdag stonden er zoals gemeld overdag vier verkeersregelaars in de wijk, al waren toen nog niet alle verkeersborden geplaatst. Ook woensdag zijn ze aanwezig. Uiteraard is het even wennen voor de weggebruikers. Het autoverkeer kan bijvoorbeeld niet meer vanaf de Verlengde Hereweg en de Helperzoom de Helper Brink in. Maar over het algemeen verloopt de invoering soepel.
Maatregelen
De verkeersmaatregelen in de wijk lopen vooruit op de aanleg van de Helperzoomtunnel. De maatregelen houden de wijk veilig voor voetgangers en fietsers als de verkeersstromen veranderen. Op verzoek van de scholen in de wijk zijn de verkeersmaatregelen vervroegd uitgevoerd. Belangrijke aanpassingen zijn het vergroten van het 30 km/uur-gebied, het veranderen van rijrichtingen om de situatie rond de scholen veiliger te maken, het verhogen van kruispunten om verkeer af te remmen en het makkelijker maken voor voetgangers om over te steken. Op het kaartje hieronder ziet u de nieuwe situatie. Bekijk ook de fotoreportage.


Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Op deze luchtfoto's van Rijkswaterstaat zie je onder andere de voortgang van de aanleg van het Zuiderplantsoen. Ook laten we het eindresultaat zien van de vernieuwde Máximaweg, het Julianaplein, het Vrijheidsplein en de dubbele rotonde Stadspark/Corpus den Hoorn.
Op de zuidelijke ringweg is de maximale snelheid 80 km/uur. Ondanks de vele matrixborden die de snelheid aangeven, zijn er nog altijd mensen die het nodig vinden harder te rijden. Waarom staan er eigenlijk geen flitspalen langs de zuidelijke ringweg?




Rondom de Meeuwerderbaan verandert het straatbeeld snel. Bekijk hoe de nieuwe inrichting vorm krijgt in deze foto-update van april 2025.