De eventuele meerkosten voor het aardbevingsbestendig maken van de zuidelijke ringweg gaan niet ten laste van project Aanpak Ring Zuid. De gemeente en de provincie hebben dit bekend gemaakt.
Op 27 februari 2015 heeft het Ministerie van Economische Zaken dit schriftelijk bevestigd. In de brief staat: “indien het risico op bodembewegingen ten gevolge van de aardgaswinning indiceren dat het ontwerp en de constructie van de bouwwerken gewijzigd moeten worden op grond van de ontwerp Nederlandse Praktijk-Richtlijn, of daaropvolgende wijziging van de bouwvoorschriften van het Rijk, zullen de meerkosten daarvan […] ten laste van het Rijk komen”.
In de bibliotheek van deze website vindt u de brief aan de gemeenteraad en de brief aan Provinciale Staten over dit onderwerp, met als bijlagen de brief van de NAM en de brief van het Ministerie van Economische Zaken.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Het is waarschijnlijk de meest gestelde vraag over Aanpak Ring Zuid. Hoe kom ik na de ombouw van de zuidelijke ringweg van A naar B? Op deze website hebben we een nieuwe kaart die dat duidelijk maakt.
“Wat ik interessant vind aan de manier waarop de zuidelijke ringweg in Groningen wordt aangepakt, is het idee waarop de Parkway is uitgewerkt. De ontwerpers van West 8 hebben gekozen voor een veel groener profiel van de weg dan gebruikelijk is. Zo komen er langs de ringweg bomen aan de binnenkant van de geluidsschermen. Daardoor krijg je als automobilist straks niet de indruk dat je over een snelweg raast. Bovendien wordt de weg minder saai en krijg je een voor Groningen uniek stuk autoweg. Dat is echt mooi bedacht.”
Combinatie Herepoort i.o. kan aan de slag met de voorbereidende werkzaamheden voor Aanpak Ring Zuid. Cees Brandsen, hoofdingenieur-directeur Grote Projecten en Onderhoud bij Rijkswaterstaat en de directie van Herepoort hebben vanmorgen het Design & Construct contract ondertekend. Namens de stuurgroep Aanpak Ring Zuid waren gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en wethouder Paul de Rook hierbij aanwezig. De combinatie Herepoort i.o. gaat het project realiseren inclusief drie extra wensen, namelijk de Esperanto fiets- en voetgangerstunnel, de volledige aansluiting op de Europaweg en het groene Julianaplein.