Groningen is na Den Haag de stad in Nederland met de meeste verkeersopstoppingen. Dat berichtte RTV Noord onlangs, op basis van een onderzoek van het navigatiebedrijf TomTom. Wat zegt zo’n uitkomst eigenlijk?
TomTom stelt elk jaar een Traffic Index op. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van de werkelijke reistijden van de TomTom-gebruikers (GPS-metingen). Voor het onderzoek wordt de reistijd in de spitsuren vergeleken met de reistijd buiten de spits. Het verschil wordt uitgedrukt in een percentage. Groningen haalt in het onderzoek van 2014 een score van 22 procent. Oftewel: tijdens de spits ben je in Groningen ruim één-vijfde langer onderweg dan overdag als het verkeer gewoon doorstroomt. Daarmee staat Groningen tweede op de landelijke ranglijst, achter Den Haag (ook 22%). Groningen blijft hiermee steden als Amsterdam (19%), Rotterdam (19%) en Nijmegen (18%) voor.
Kanttekeningen
Bij het onderzoek van TomTom zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste zijn de cijfers alleen afkomstig van TomTom-gebruikers. Het is daarom de vraag of dit onderzoek representatief is. Verder gaat het in dit onderzoek om relatieve verschillen. Misschien komen in andere steden veel meer opstoppingen voor, maar zijn die meer gespreid over de dag. Het cijfer zegt eigenlijk alleen dat er in Groningen een groter verschil is tussen de reistijd in de spits en overdag.
Betere doorstroming
Na de ombouw van de zuidelijke ringweg verdwijnt Groningen waarschijnlijk uit de bovenste regionen van de TomTom-ranglijst. Het project zorgt onder andere voor een betere doorstroming op de zuidelijke ringweg.
Tijdens de ombouw
De kans is groot dat Groningen tijdens de ombouw wél hoog op de ranglijst blijft staan. Het werk aan de zuidelijke ringweg gaat onvermijdelijk voor vertragingen zorgen. Samen met Groningen Bereikbaar zetten we alles op alles om die overlast tot een minimum te beperken. Onder de noemer ‘Minder Hinder’ kiezen we voor een combinatie van slim plannen, slim bouwen, mobiliteitsmanagement, verkeersmanagement en tijdig communiceren. Zo worden er nu al maatregelen genomen die de doorstroming straks verbeteren. Denk aan het weghalen van de verkeerslichten op de oostelijke ringweg, het verdubbelen van de aansluitingen met de noordelijke ringweg en de aanleg van de Sontbrug. De aannemer die de ombouw mag uitvoeren, gaat een plan opstellen om in de uitvoeringsperiode de overlast voor verkeer en omwonenden zo veel mogelijk te beperken.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Voor hulpdiensten geldt dat elke seconde telt. Hoe werkt dat als je regelmatig te maken krijgt met omleidingen op belangrijke uitvalswegen? Max Jorritsma van Brandweer Groningen vertelt hoe hij samen met Aanpak Ring Zuid zorgt voor zo min mogelijk hinder in de aanrijtijden.
Hoe zijn de zuidelijke stadswijken bereikbaar na de ombouw van de zuidelijke ringweg, als de op- en afritten Hereweg zijn verdwenen? Deze vraag is weer actueel nu de oprit vanaf de Hereweg/Kempkensberg richting Hoogezand/Delfzijl dicht gaat. Daarom geven we in dit artikel een overzicht van wat er allemaal verandert in de aansluitingen op de ringweg.
Vakantie tijdens de bouwvak zat er voor veel wegwerkers niet in deze zomer. Zij moesten juist volop aan de slag. Allerlei projecten moeten klaar zijn voordat eind 2016/begin 2017 de ombouw van de zuidelijke ringweg van start gaat. En omdat er in de zomer minder verkeer op de weg is, is dit dé periode om de handen uit de mouwen te steken.