Grondonderzoek ter hoogte nieuw te bouwen Helperzoomtunnel
Het ingenieursbureau Fugro gaat tussen 6 en 10 januari 2014 grondonderzoek doen ter hoogte van de nieuw te bouwen Helperzoomtunnel. Dit grondonderzoek gebeurt met een vrachtwagen met de benodigde apparatuur.
De vrachtwagen zal met behulp van zijn eigen gewicht, stangen met een doorsnede van 4 cm de grond indrukken. Tijdens dit indrukken meet de apparatuur continu wat de weerstand tot ongeveer een diepte van 25 meter is.
Uit de metingen kan Fugro informatie halen over de grondsoorten en vaststellen op welke diepte de grondsoorten zitten. Deze gegevens zijn nodig om in de voorbereidende fase van de voorgenomen bouw van de Helperzoomtunnel te kunnen vaststellen welke soort constructie er nodig is voor de tunnel.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Vanochtend is in het zuiden van de stad Groningen de Helperzoomtunnel opengesteld voor verkeer. De nieuwe tunnel verbindt Helpman/Coendersborg met het Europapark, aan de andere kant van het spoor. De Helperzoomtunnel is de eerste grote mijlpaal van het project Aanpak Ring Zuid. De tunnel is bedoeld voor auto’s, fietsers, voetgangers, bussen en hulpdiensten, zoals ambulances en brandweerwagens. Vrachtverkeer mag niet door de tunnel.
De spoorwegovergang ter hoogte van de Esperantokruising in Groningen wordt zaterdag 4 april 01.00 uur definitief afgesloten. De spoorwegovergang wordt vervangen door de Helperzoomtunnel, die op 3 april opengaat. Voor fietsers is de fietstunnel bij station Groningen Europapark het meest voor de hand liggende alternatief.
Komend weekend gaat Combinatie Herepoort de kruising van de Helper Brink op de Helperzoom aanpassen en opnieuw asfalteren. De werkzaamheden hebben te maken met de Helperzoomtunnel, die in het verlengde van de Helper Brink wordt gebouwd. Deze tunnel gaat op 3 april open voor verkeer. De kruising is komend weekend gestremd voor al het verkeer. De werkzaamheden gingen vorig weekend niet door vanwege de weersomstandigheden.