![Bouwer met oranje veiligheidsvest en helm bij een viaduct](/publish/items/1/220px/arzu_header_5_1_high.jpg)
Extra informatie voor bewoners over geluid
3 september 2013
De geluidsbelasting van de woningen onder invloed van het project overschrijdt nergens de wettelijke normen. Wel is de geluidsbelasting van 118 woningen/adressen hoger dan de streefwaarde, zo blijkt uit het Milieueffectrapport (MER). Bewoners en eigenaren van deze woningen kregen hierover op 30 augustus een brief van Rijkswaterstaat.
Uitnodiging voor gesprek
Bij deze brief zit een uitnodiging van projectdirecteur Jos Hillen voor een gesprek hierover. Dat is bedoeld om vragen van bewoners en eigenaren te beantwoorden en nadere uitleg te geven over de (ingewikkelde) geluidswetgeving en de gevolgen daarvan voor bewoners.
Nader onderzoek
In alle 118 gevallen komen de woningen in aanmerking voor een nader onderzoek naar de geluidsbelasting binnenshuis. De geluidsberekeningen die voor het MER zijn gemaakt, hebben betrekking op de geluidsbelasting buitenshuis: op de gevel. Afhankelijk van onder meer de kwaliteit van de woningen en van de isolatie van de gevels kan de geluidsbelasting binnenshuis verschillen. Het nadere onderzoek is erop gericht daar meer inzicht in te krijgen. Zo nodig volgen extra maatregelen. Maar dat gebeurt niet meteen: pas na afloop van de laatste werkzaamheden voor de ombouw van de ringweg. Dat is rond 2020.
De 118 woningen liggen in het gebied waarop het OTB betrekking heeft: in de onmiddellijke nabijheid van de ringweg en de A28. Daarbij is al rekening gehouden met het nemen van geluidsbeschermende maatregelen, zoals het aanleggen van stil asfalt en/of het plaatsen van geluidsschermen.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
Groningen Bereikbaar en Aanpak Ring Zuid brengen met regelmaat een voortgangsbericht uit over Operatie Ring Zuid. Vandaag nummer 14. In deze update informeren we over de periode 4 tot en met 17 juli. We kijken terug op het verkeersbeeld en op de werkzaamheden. Ook zijn er nieuwe verkeerscijfers.
In de loop van 2025 gaat de Esperantotunnel open. Dat is de tunnel voor voetgangers en fietsers onder het spoor door, ter hoogte van de Esperantostraat. De tunnel komt ongeveer op de plek van de spoorwegkruising, die in april 2020 werd gesloten.
![240709-Rondje-Julianaplein-9-7-2024-Raymond-Bos-Beeldnummer_](/publish/pages/8215/220px/240709-rondje-julianaplein-9-7-2024-raymond-bos-beeldnummer_.jpg)
![240709-Rondje-Julianaplein-9-7-2024-Raymond-Bos-Beeldnummer_-3](/publish/pages/8215/220px/240709-rondje-julianaplein-9-7-2024-raymond-bos-beeldnummer_3.jpg)
![240709-Rondje-Julianaplein-9-7-2024-Raymond-Bos-Beeldnummer_-5](/publish/pages/8215/220px/240709-rondje-julianaplein-9-7-2024-raymond-bos-beeldnummer_5.jpg)
![240709-Rondje-Julianaplein-9-7-2024-Raymond-Bos-Beeldnummer_-6](/publish/pages/8215/220px/240709-rondje-julianaplein-9-7-2024-raymond-bos-beeldnummer_6.jpg)
Operatie Julianaplein is al over de helft. Op 2 september 2024 moet de operatie afgerond zijn. Hoe staat het met het Julianaplein? Onze fotograaf Raymond Bos stuurde zijn drone op een zonnige dag de lucht in en maakte deze beelden.