Tientallen bezoekers van de informatiebijeenkomst van 25 januari stelden vragen over het project, of spraken hun bezorgdheid uit. Het meest genoemde thema was een tunnel, als alternatief voor het bestuurlijk voorkeursplan. Voorstanders van een tunnel vrezen dat uitvoering van het voorkeursplan leidt tot een toename van geluid, stank en fijnstof. Zij willen liever een tunnel dan de gedeeltelijk verdiepte en gedeeltelijk hoger liggende weg, waarover gemeente, provincie en rijk een akkoord hebben gesloten in november 2009. Dit bestuursakkoord wordt de komende periode verder uitgewerkt.
Alternatieven worden niet verder onderzocht. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een kortere of langere tunnel, of een weg langs de zuidkant van de gemeente Groningen. Gedeputeerde Marc Jager en wethouder Karin Dekker verklaarden dat dat een gepasseerd station is: onderzoeken naar alternatieven zijn al eerder gedaan. Die onderzoeken hebben uitgewezen dat het huidige plan het beste plan is voor het beschikbare geld. Op grond van de huidige wetgeving hoeven alternatieven niet opnieuw te worden onderzocht. De projectorganisatie heeft van de minister daarom de opdracht gekregen alleen het bestuurlijk voorkeursplan uit te werken.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
De tijdelijke verbinding over het spoor vanaf de Meeuwerderweg tot aan de Hereweg gaat op dinsdagavond 2 juli (20.00 uur) dicht. Hierdoor kunnen we sneller beginnen met de sloop ervan.
Fietsers kunnen vanaf vandaag weer gebruik maken van de onderdoorgang van de ringweg bij roeivereniging Gyas. Ook het fietspad langs de westzijde van het Noord-Willemskanaal is weer helemaal open. De afsluiting heeft langer geduurd dan voorzien.
De onderdoorgang van de zuidelijke ringweg bij de Verlengde Lodewijkstraat gaat op maandagochtend 1 juli (07.00 uur) dicht voor alle verkeer. Dit is nodig vanwege de sloop van de oude ringweg.