De stuurgroep zuidelijke ringweg heeft op 9 juli 2009 één bestuurlijk voorkeursalternatief voorgelegd aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Het voorkeursalternatief is een oplossing op het bestaande tracé van de zuidelijke ringweg.
De oplossing bestaat uit een verdiepte ligging van de hoofdrijbaan tussen Julianaplein en Europaplein. Daarnaast, op dezelfde hoogte als de rest van het stadsverkeer, liggen de parallelwegen. In de verdiepte ligging wordt gestreefd naar drie overkappingen; ter hoogte van de Oosterpoort/de Linie, het Sterrebos en de Rijkskantoren Kempkensberg/spoorlijn Groningen - Assen. Tussen het knooppunt Vrijheidsplein en het Julianaplein komt de hoofdrijbaan op palen te staan. Het Julianaplein krijgt een fly-over op maximaal 1 niveau hoger dan het huidige plein. Tussen het Europaplein en Euvelgunne komt er een verhoogde rijbaan op een talud met parallelbanen op dezelfde hoogte. Het huidige Europaplein blijft gehandhaafd, maar met een nieuwe aansluiting van de ringweg op de Bornholmstraat.
De in de stuurgroep vertegenwoordigde partijen (Rijkswaterstaat, provincie en gemeente Groningen) spannen zich maximaal in om het kwaliteitsniveau van het geschetste eindbeeld te realiseren. De verdere uitwerking en optimalisatie gebeuren in de planfasestudie (een wettelijke procedure met formele inspraakmomenten) die na de zomer start. In september wordt aan omwonenden en andere belangstellenden de gekozen oplossing en resultaten van de raadpleging voorgelegd. De daaruit voortvloeiende inzichten worden ingebracht in de voor de planstudie voorgeschreven startnotitie.
De betrokken overheden richten een ‘taskforce bereikbaarheid tijdens ombouw ringweg Groningen’ op. Het doel is om de bereikbaarheid van de stad en omgeving tijdens de werkzaamheden te garanderen. Daarbij worden kennis en kunde van maatschappelijke organisaties betrokken onder verantwoordelijkheid van het projectteam.
De stuurgroep is tot het bestuurlijke voorkeursalternatief gekomen door de onderzoeken naar de zes gepresenteerde oplossingsvarianten, uitkomsten van de raadplegingfase, studie van een stedenbouwkundig bureau en het advies van het kwaliteitsteam bestaande uit de bouwmeesters van de drie overheden. Het kwaliteitsteam, met directe aanwending van beschikbare kennis bij marktpartijen en desgewenst ondersteund door een stedenbouwkundig bureau, blijft betrokken bij de verdere planuitwerking.
Wil je geen nieuws missen?
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Lees ook:
In de jaren 60 werd de zuidelijke ringweg aangelegd. De aanleg van de weg had veel impact op de stad en er zijn veel verhalen over te vertellen. Deze week het verhaal van Piet Zijlstra. Hij liep veertig jaar geleden een halfjaar stage bij Rijkswaterstaat in Groningen en vond kortgeleden zijn oude stageverslag weer terug.
Vandaag publiceerde de Raad van State de uitspraak dat Combinatie Herepoort de bomen in het gebied ten oosten van het spoor mag kappen. Deze uitspraak had de rechter op dinsdag 12 december in de zitting mondeling al gedaan.
Bij de Raad van State vond op 29 november jl. een zitting plaats naar aanleiding van een schorsingsverzoek dat de Vleermuizenwerkgroep Groningen had ingediend tegen de aanleg van de tijdelijke infrastructuur. Zoals verwacht heeft de Raad van State vandaag de vergunning voor de tijdelijke infrastructuur geschorst tot het moment dat uitspraak is gedaan over een aantal kapvergunningen.