Rondje Julianaplein vanuit de drone | 9 juli 2024 | Foto's: Raymond Bos
Operatie Julianaplein is al over de helft. Op 2 september 2024 moet de operatie afgerond zijn. Dan zijn het Vrijheidsplein, het Julianaplein, de verdiepte ligging en het Europaplein aan elkaar verbonden. Hoe staat het met het Julianaplein? Onze fotograaf Raymond Bos stuurde zijn drone op een zonnige dag de lucht in en liet hem een paar rondjes draaien. Dat leverde deze beelden op.
Richting het oosten
We kijken vanaf het Julianaplein richting het oosten, naar de verdiepte ligging. In de verte zien we onder andere het bekende gebouw van DUO/Belastingdienst. De wegen die vanuit de verdiepte ligging komen, hebben inmiddels allemaal een asfaltlaag gekregen. Helemaal links verdwijnt de rijstrook voor verkeer richting Assen in de halfronde betonnen rand van de tunnelboog. De twee rechtdoorgaande stroken zijn voor het verkeer van en naar Hoogkerk/Drachten. De boog rechts is van het verkeer vanaf Haren/Assen richting Hoogezand. Helemaal rechts de nieuwe oprit vanaf de Vondellaan/Brailleweg, die nog in aanbouw is.
Raymond Bos.
Richting het oosten 2
Hier zoomen we wat meer in op de westelijke in- en uitgang van de verdiepte ligging. Het verkeer rijdt straks onder de Hereweg door. Op de weg zijn verschillende werkzaamheden gaande. Goed te zien is dat de ringweg een groene uitstraling krijgt, met bomen langs de weg, groene hellingen en in de middenberm en zijbermen rozenstruiken.
Raymond Bos.
Richting het zuiden
We kijken nu vanaf het Julianaplein richting het zuiden. Op de A28 rijdt een auto net de tunnelboog richting Drachten in. Daarnaast twee brede rijbanen. Links ligt de verbindingsboog van Assen naar Hoogezand, daarnaast de boog van Hoogezand naar Haren/Assen. Rechts is ook het verkeer vanaf Drachten richting Haren/Assen te zien. Daarnaast ligt het bouwterrein aan de Brailleweg, bij het Noord-Willemskanaal.
Raymond Bos.
Richting het westen
Nu kijken we vanaf het Julianaplein richting het westen. Hier hebben we enkele grote portalen geplaatst, de constructies waaraan de blauwe ANWB-borden hangen. Het verkeer links rijdt naar de verbindingsboog richting Haren/Assen. Links hiervan bouwen we aan de afrit voor verkeer vanuit Hoogkerk/Drachten richting het centrum.
Raymond Bos.
Richting het noordwesten
Het nieuwe verkeersplein bij de Brailleweg, de ovonde. Het verkeer kan hier nu alleen rechtdoor, van het noorden naar het zuiden of andersom. Eind 2024 sluit ook de Máximaweg op de ovonde aan. Daar staat nu nog werkverkeer op. De Máximaweg verbindt straks de Brailleweg met de Hereweg.
Raymond Bos.
Richting het zuidoosten
We zoomen weer even in. Het gebouw met de donkere bakstenen is het Gomarus College, aan het Vondelpad. Rechts is nog net de tunnelboog Haren/Assen richting Drachten te zien. De weg in aanbouw is de definitieve oprit vanaf Brailleweg/Vondellaan richting Hoogezand, richting de verdiepte ligging dus. Hier lag eerst nog een tijdelijke oprit.
Raymond Bos.