Luchtfoto's | 6 oktober 2021 | Foto's: Rijkswaterstaat
We werken hard door en dat is te zien! Rijkswaterstaat voert regelmatig inspectievluchten uit. We maken tijdens deze inspectievluchten ook foto's van het project. Van deelgebied Oost tot deelgebied West zie je de omgeving snel veranderen. In dit fotoalbum zie je de werkzaamheden vanuit de lucht. We beginnen in deelgebied Oost, gaan vervolgens naar deelgebied Zuiderplantsoen, we vliegen over deelgebied Julianaplein en eindigen in deelgebied West.
Tussen knooppunt Euvelgunne en de Europaweg is de zuidelijke ringweg verbreed. Het gaat om de noordelijke rijbaan, voor het verkeer richting het Julianaplein. Hiermee zijn er in totaal drie rijstroken (naast de in- en uitvoegstroken voor de op- en afritten). De zuidelijke rijbaan richting Hoogezand blijft bestaan uit twee rijstroken.
De nieuwe op- en afrit aan de Stettinweg. De bedrijventerreinen Eemspoort en Driebond zijn sneller en eenvoudiger te bereiken. De nieuwe afrit is op 22 augustus 2021 opengesteld voor verkeer. De nieuwe oprit is op 20 september 2021 opengesteld voor verkeer.
Aan de Bornholmstraat werken we aan de noordzijde van het viaduct. We verwijderen betonnen delen, saneren asbest, schroeven stalen palen in en trillen een tijdelijk damwandscherm in.
Overzichtsfoto van het Europaplein. Tussen de Bornholmstraat en het Europaplein verschuiven we de rijbanen van de zuidelijke ringweg iets naar het noorden. Zo ontstaat voldoende ruimte voor de werkzaamheden aan de zuidkant van de ringweg en het Europaplein (Europaweg/Bergenweg). De situatie bij het Europaplein gaat flink veranderen. De afrit voor het verkeer vanaf het Julianaplein schuift op. Deze loopt straks over de Europaweg en om de Skivijver heen. Daar kun je kiezen of je via de Europaweg of via de Bornholmstraat verder rijdt. Langs de Europaweg wordt het fietspad doorgetrokken tot aan de Boumaboulevard.
In deelgebied Zuiderplantsoen verandert de omgeving ook snel. De bouwkuipen bij de H.L. Wichersstraat staan niet allemaal meer vol met water. In twee van de drie compartimenten zijn de betonvloeren klaar en is het water weggepompt. Nu moeten we deze betonvloeren nog egaliseren en in hoogte aanpassen. Meer weten hoe we hier werken aan de verdiepte ligging? Bekijk de strip waarin we je iedere bouwstap uitleggen.
Tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep gaat de zuidelijke ringweg onder de grond. Dit is een afstand van ongeveer 1100 meter. De verdiepte ligging bestaat uit drie overdekte delen, met daartussen twee niet-overdekte delen. In beide richtingen krijgt de verdiepte ligging drie rijstroken. We zijn op steeds meer plekken al op de definitieve diepte!
Herken jij het rode gebouwtje op deze luchtfoto? Dit is het Geheugenbalkon. Vanaf dit uitkijkpunt kun je goed de bouwput inkijken om het werk met je eigen ogen te volgen. Inmiddels hebben we alweer een deel van het deksel klaar. Hier rijden we binnenkort overheen!
Overzichtsfoto Julianaplein richting het zuiden. De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van het tijdelijke kruispunt zijn in volle gang. Je ziet nu vooral bergen zand liggen. Het zand zorgt voor een stevige ondergrond voor de aanleg van het tijdelijke kruispunt. Dit tijdelijke kruispunt is nodig om ervoor te zorgen dat het verkeer kan blijven doorrijden tijdens de ombouw van het Julianaplein naar de definitieve situatie. Vanaf mei 2022 rijdt het autoverkeer twee jaar lang over het tijdelijke Julianaplein. Bekijk op deze pagina hoe we straks over het tijdelijke kruispunt gaan rijden!
In de komende maand plaatsen we aan beide kanten van het Noord-Willemskanaal buispalen en damwanden voor de fundering. De palen worden geschroefd. De damwanden trillen we in. In de eerste twee weken van oktober doen we dit aan de westzijde. In de tweede twee weken aan de oostzijde van het Noord-Willemskanaal.
We verbreden de A28 Dat is nodig om in de toekomst meer verkeer te kunnen verwerken. Van 11 oktober tot en met 8 november werken we op en rond de A28. Deze werkzaamheden zijn deels in de nacht (tussen 22.00 - 06.00 uur). De A28 is hiervoor op bepaalde momenten geheel of gedeeltelijk afgesloten. Kijk voor meer informatie over de afsluitingen op Groningen Bereikbaar.
In deelgebied West werken we aan een betere aansluiting van de A7 op de zuidelijke en westelijke ringweg en een snellere doorstroming op het Vrijheidsplein. Het Vrijheidsplein, bij de Gasunie, verbindt de westelijke ringweg met de zuidelijke ringweg/A7. Dit plein wordt ongelijkvloers. Dat betekent dat de auto’s naar verschillende richtingen elkaar niet meer kruisen. Elke verkeersstroom heeft zijn eigen rijbaan. Dat komt de doorstroming en de veiligheid ten goede.
Op de N7 ter hoogte van de Campinglaan tot en met het Vrijheidsplein gaan we regelmatig rijbanen aanpassen om werkruimte te creëren op de weg. In de komende periode kunnen we hierdoor de betonbarrier aanbrengen in de middenberm. Daarna gaan we de rijbanen aanpassen zodat we aan de zuidzijde de nieuwe toerit vanaf de concourslaan/botrotonde naar de N7 verder kunnen afbouwen.
Laan Corpus den Hoorn krijgt een nieuwe aansluiting op de ringweg/A7. Er komen nieuwe op- en afritten. De rotondes blijven bestaan, maar worden veel rustiger. Het verkeer vanuit Drachten naar de westelijke ringweg (en andersom) komt hier niet meer langs. Dat betekent dat de wijk Corpus den Hoorn en ook het Martini Ziekenhuis beter bereikbaar worden. We hebben het viaduct over de Laan Corpus den Hoorn bij de rotondes bij het Stadspark al verbreed. Wil je weten hoe we dit hebben gedaan? Bekijk hier de strip waarin we je de bouwstappen uitleggen.
De oprit vanaf Corpus den Hoorn/Stadspark richting Hoogkerk/Drachten is in oktober 2020 geopend. De oprit wordt gebruikt door het autoverkeer dat vanaf de westelijke ringweg of vanaf de Laan Corpus den Hoorn richting Drachten gaat.
In de negendaagse stremming tussen 24 september en 4 oktober is de oprit volledig aangesloten op de N7. Hier liggen drie rijbanen, maar deze werden nog niet volledig gebruikt. We hebben een tijdelijke deklaag aangebracht en geluidsschermen, barriers en de definitieve lichtmasten geplaatst. In de zomer van 2022 zullen we nog de definitieve deklaag aanbrengen. Dat kan nu nog niet, omdat hiervoor alle rijstroken vrij van verkeer moeten zijn.