Nieuwsberichten
Zoeken in de index
De afgelopen week hebben we met vier heistellingen hard gewerkt aan het intrillen van de damwandplanken. In totaal zijn er op zes werkdagen, waarvan één zaterdag en vier avonden, 176 damwandplanken ingetrild. De teller staat hiermee op 860 damwandplanken in totaal.
Er was al een timelapse van het moment suprême: het inschuiven van de Helperzoomtunnel. Maar er gebeurde natuurlijk veel meer! We laten het je graag zien. Kijk mee naar alle werkzaamheden in een minuut.
Het intrillen van de damwandplanken voor de bouwkuip van de verdiepte ligging gaat minder snel dan gepland. Om tijdig klaar te zijn met de noordwand, moeten we op enkele locaties ‘s avonds doorgaan, tot uiterlijk 23.00 uur. We hebben verschillende maatregelen genomen om geluid en trillingen te beperken.
De afgelopen week veroorzaakten we extra geluidsoverlast in de omgeving door moeilijke bodemomstandigheden. We hebben allerlei maatregelen getroffen om de geluidsoverlast van het intrillen van de damwandplanken zoveel mogelijk te beperken, zoals voorboren en fluideren (onder hoge druk water toevoegen bij het damwandpunt). Als laatste optie treffen we een extra maatregel, namelijk het ophangen van geluidswerende rubberen matten aan een hijskraan. Deze matten dempen het geluid.
De afgelopen week hebben met vijf heistellingen hard gewerkt aan het intrillen van de damwandplanken. In totaal zijn er op zes werkdagen 142 damwandplanken ingetrild. De teller staat hiermee op 684 damwandplanken in totaal.
Afgelopen nacht zijn de werkzaamheden rond het spoor bij de Helperzoomtunnel afgerond. Zaterdag is de tunnelbak succesvol op de juiste plek geschoven, waarna 9.500 m3 zand is teruggeplaatst rond de tunnelbak. Dinsdagnacht en woensdag overdag hebben we het spoor weer aangelegd. Deze werkzaamheden zijn woensdagnacht afgerond. Nadat het spoor is ingemeten en vrijgegeven, reed donderdag de eerste trein om 04.00 uur weer over het spoor tussen Assen en Groningen.
Aanstaande zaterdag wordt van 07.00 tot 19.00 uur op twee plekken doorgewerkt met het intrillen van damwandplanken. Dat gebeurt ter hoogte van de Zuiderbegraafplaats en ter hoogte van de Waterloolaan/Verlengde Oosterweg.
Het inschuiven van de Helperzoomtunnel is geslaagd. Vanochtend om negen uur is de tunnelbak ongeveer 5 centimeter opgetild en in beweging gekomen. Na ongeveer 3,5 uur schuiven is de tunnelbak van zes miljoen kilo op z’n plek aangekomen en op de grond neergezet. “Het was een immense en spannende klus om deze tunnelbak van 6 miljoen kilo op z’n plek te schuiven. Alle betrokken hebben hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen, ik ben blij en opgelucht dat het is gelukt" aldus Bert Kramer, omgevingsmanager van Combinatie Herepoort.
De afgelopen week hebben we met vijf heistellingen hard gewerkt aan het intrillen van de damwandplanken. In totaal zijn er op vijf werkdagen en drie avonden 295 damwandplanken ingetrild. De teller staat hiermee op 542 damwandplanken in totaal.
Het inschuiven van Helperzoomtunnel op zaterdag 3 augustus is geslaagd. In dit artikel doen we met regelmaat verslag van de voortgang. De werkzaamheden zijn ook te volgen via onze webcam.